B12 brist – symptom, orsak och behandling

B12 brist

Tillståndet B12-brist innebär att du har låga nivåer av B-vitaminet vitamin B12 (kobalamin) i kroppen. Eftersom vitamin B12 är ett viktigt näringsämne kan det ha stora konsekvenser för din hälsa.

B12-brist är en av de bristsjukdomar det talas mest om, vid sidan av D-vitaminbrist, magnesiumbrist, kalciumbrist och järnbrist. Exempelvis har (i skrivande stund) över 6 000 personer på Google efter information om tillståndet under den senaste månaden. Detta tyder på att B12-brist är något många, om inte oroar sig för, i alla fall vill veta mer om hur de ska undvika.

Och här kan du lära dig allt om brist på vitamin B12, t ex symptom, orsaker och behandling.

Symptom på B12 brist

B12-brist kan orsaka symptom som visar sig på en rad olika platser i kroppen. Det knepiga med bristtillståndet är att symptomens svårighetsgrad inte alltid står i relation till hur allvarlig bristen är – ett större underskott kan exempelvis leda till svaga eller diffusa symtom, och vice versa. Därför är det bra att ta tecknen på allvar i ett tidigt stadium.

Om du inte gör något åt symptomen på B12-brist förvärras de ofta över tid. Därför kan det vara bra att lära sig mer om de livsmedel som innehåller det viktiga vitaminet, och när det kan vara lämpligt att komplettera med ett kosttillskott.

Blodbrist

Vitamin B12 är inblandad i produktionen av röda blodkroppar, bl a tillsammans med mineralämnet järn och andra B-vitaminer. Om detta inte fungerar som det ska leder det till blodbrist (anemi).

Blodbrist visar sig genom:

  • Ovanlig trötthet och brist på ork
  • Koncentrationssvårigheter
  • Yrsel
  • Hjärtklappning
  • Andfåddhet

Symptomen brukar ofta förvärras över tid om du inte gör något åt dem. Eftersom blodbrist kan ha allvarliga konsekvenser i längden är det bra att söka vård om du upplever tecken på att du är drabbad av det.

En orsak att det kan ta lång tid för B12-brist att visa sig är att vitaminet kan lagras i levern. Om det finns en reserv i levern går det alltså att ligga på ett underskott under en tid innan bristen och dess symptom uppkommer. Men denna omständighet är inte något som gör att du kan slarva med intaget av B12.

Slemhinnor

En sidoeffekt av blodbristen är att du kan få problem med slemhinnorna i kroppen. Två av de vanligaste tecknen på detta är tungsveda och spruckna mungipor. Orsaken är att slemhinnorna förändras och blir torra till följd av blodbristen.

Tänk på att spruckna mungipor även kan bero på många andra orsaker, som t ex inflammationer, infektioner och allergier. Dessutom kan kallt väder spela in och göra att huden lättare spricker.

Nervsystemet

Vitamin B12 hjälper nervsystemet att fungera på ett bra sätt. Vid B12-brist kan denna funktion rubbas, vilket visar sig genom nervsymtom som:

  • Stickningar
  • Domningar
  • Nedsatt känsel
  • Försämrade reflexer i fötterna

Orsaker till brist på B12

Det finns flera orsaker till att B12-brist uppstår. Rent generellt kan man säga att det antingen beror på intaget eller upptaget. Antingen får du i dig för små mängder B12 från det du äter och dricker, eller så tar din kropp av någon orsak upp för lite av det i tarmen. Oavsett orsak är det viktigt att uppmärksamma symptom som tyder på eventuell brist på B12.

Båda varianterna förekommer, och därför är det bra att ta en titt på de olika riskgrupperna där detta blir mer tydligt.

Riskgrupper för B12 brist

De flesta får i sig tillräckliga mängder vitamin B12 från sin kost. Men det finns grupper som riskerar brist på grund av ett lågt intag – det kan t ex handla om kostrestriktioner, bakomliggande sjukdomar, läkemedel eller livsstilsfaktorer. Här tittar vi på några av riskgrupperna för B12-brist.

Veganer

Nästan alla livsmedel som är rika på vitamin B12 kommer från animaliska källor, så det säger närmast sig självt att veganer är i riskzonen för att utveckla brist. Men visst finns det berikade livsmedel som kan göra att du som vegan får i dig B12, t ex sojadrycker och havredrycker. Dock krävs det fortfarande en hel del kostplanering för att försäkra sig om ett fullgott intag.

Av denna orsak tar en del veganer ett kosttillskott med vitamin B12. Dessutom finns det speciella tillskott som är utformade för gruppens specifika näringsbehov. Även vegetarianer kan behöva ta en titt på sin kostplanering, så att det kommer med tillräckliga mängder B12-rika livsmedel.

Bakomliggande sjukdomar

Eftersom vitamin B12 tas upp i tarmen kan vissa sjukdomar göra det svårt för kroppen av tillgodogöra sig tillräckliga mängder. Två exempel på sådana tillstånd är glutenintolerans (celiaki) och inflammatoriska tarmsjukdomar som Crohns sjukdom och ulcerös kolit.

När mag- och tarmsjukdomar gör det svårt att ta upp näring är det sällan bara B12 det handlar om. Även upptaget av t ex folsyra och järn kan vara i riskzonen. Därför följer vården oftast upp nivåerna av olika näringsämnen hos de som fått diagnoserna.

Perniciös anemi är en annan bakomliggande sjukdom som kan leda till B12-brist. De som lider av sjukdomen har nämligen brist på proteinet IF (intrinsic factor), som behövs för att ta upp B12 i tarmen.

Operationer i mag- och tarmsystemet

De som genomgått operationer i mag- och tarmsystemet kan få svårare att ta upp B12. Orsaken är att du kan förlora de celler som utsöndrar IF-protein, och med lägre nivåer IF i tarmen blir det svårare att ta upp B12. Därför övervakas ofta nivåerna av B12 och andra näringsämnen hos de som genomgått operationer i magen eller tarmarna.

Vissa läkemedel kan bidra till B12 brist

En del läkemedel kan göra att det blir svårare för kroppen att ta upp vitamin B12. Några exempel är vissa läkemedel mot diabetes, halsbränna magsår och systemisk skleros. Om du tar dessa brukar din behandlande läkare hjälpa dig se till så att du får i dig tillräckliga mängder av B12 och andra viktiga näringsämnen.

Livsstilsfaktorer

Likt många näringsämnen handlar B12-nivåerna också om din livsstil – dels kan en ensidig kost leda till att du får brist, dels är en hög alkoholkonsumtion kopplad specifikt till B12-brist. Och en ensidig kost är något som du ganska lätt kan fixa till genom att äta mer varierat. Vid behandling för alkoholmissbruk kan tillskott av B12 och andra näringsämnen sättas in vid behov.

Hur tas B12 upp av kroppen?

För att förstå B12-brist kan det vara bra att lära sig mer om hur vitamin B12 tas upp av kroppen. Tidigare pratade vi om tarmproteinet IF (intrinsic factor), vilket är en nyckel till att tillgodogöra sig B12. När aktivt vitamin B12 når vår tunntarm binds det till IF. Sedan transporteras det ut i kroppens celler av proteinet transkobalamin 2 (TC2).

Enbart små mängder av det vitamin B12 vi får i oss från kosten tas upp av kroppen, det mesta försvinner med vår avföring.

Hur ställer man diagnosen?

Den medicinska diagnosen ställs genom att göra ett blodprov. Där tittar läkaren sedan på mängden B12 i blodet, närmare bestämt blodserum. Eftersom detta avslöjar mängden i blodet och inte i kroppens vävnad finns det dock experter som anser att det kan vara missvisande. Argument har framförts för andra sätt att mäta det, men idag finns inte övertygande bevis för att de skulle vara bättre.

Om du får diagnosen B12-brist sätts en lämplig behandlingsplan in.

Behandling av brist på B12

B12-brist behandlas med olika sätt att tillföra mer av vitaminet, i syfte att få upp nivåerna i kroppen. Ett sätt är att få utskrivna läkemedel som innehåller vitamin B12. Et annat sätt att få i sig mer B12 vid brist är genom dropp eller injektioner hos vården. Oftast försvinner symtomen i takt med att bristen åtgärdas, förutom vid riktigt långt gångna besvär.

I allvarliga fall kan B12-brist kräva blodtransfusioner, men detta är mycket ovanligt.

B12 – gränsvärden

Men var går egentligen gränsen för B12-brist? Det är inte helt lätt säga, eftersom diagnosen ställs både baserat på blodproverna och de fynd som läkaren hittar när den undersöker dig. Oftast är helhetsbilden bakgrunden till diagnosen och behandlingen, snarare än att du har ett visst B12-värde i blodet.

Livsmedel med mycket vitamin B12

Ett sätt att få upp sina B12-nivåer på ett naturligt sätt är att lägga om sin kost. På så sätt kan du både förebygga B12-brist och få en bättre helhetshälsa. De livsmedel som innehåller riktigt mycket vitamin B12 kommer främst från djur. Några exempel är lever, fisk, skaldjur, mejeriprodukter och diverse annat kött.

Om du är vegan och inte äter några animaliska produkter överhuvudtaget är det främst berikade drycker som t ex sojadryck och havredryck kan vara källor till B12. Men dessa är fortfarande inte i närheten av lika bra källor som de som finns i djurriket. Därför kan du behöva ta ett kosttillskott för att kompensera och försäkra dig mot att drabbas av B12-brist.

Det finns också vegetabiliska källor till B12 i form av alger, spirulina och fermenterad soja. Även om dessa på pappret innehåller B12 handlar det ofta om en inaktiv form av vitaminet. Det finns orsak att vara uppmärksam på detta – inaktivt B12 kan nämligen inte tas upp i tarmen på samma sätt som aktivt B12 som finns i animaliska livsmedel.

När kan ett kosttillskott vara en bra idé?

Om du misstänker att du är riskzonen för att ha låga nivåer kan ett kosttillskott med B12 vara en bra extra försäkring. Förvisso ersätter det inte en varierad kost, men det kan vara skönt att känna att det finns en extra näringskälla.

 

B12-tillskott finns i såväl tablettform som dryck och spray. Vad som är bäst för ett optimalt upptag har länge debatterats bland forskarna, och studierna har inte visat att någon form skulle vara överlägsen. Egentligen det mer än smaksak beroende på hur du tycker om att ta dina tillskott, exempelvis gillar vissa inte att svälja tabletter.

 

Däremot skiljer sig olika kosttillskott åt gällande näringsmängd och kvalitet. Därför bör du bara köpa B12-tillskott från etablerade aktörer med oberoende kvalitetsmärkning, så att du verkligen får en produkt som har god inverkan på din hälsa.

B12 brist och andra bristsjukdomar

Som många andra bristsjukdomar har B12-brist fått mer plats i diskussionen under de senaste åren. Denna utveckling gör att vi uppmärksammar våra symptom och förändrar vår kost. Dessutom motiverar det förhoppningsvis forskarna att lära sig mer kring bristsjukdomarna och hur olika näringsämnen fungerar.

Även om B12-brist inte är lika vanligt förekommande som t ex D-vitaminbrist finns det goda orsaker att hålla koll på sitt intag och eventuella bristsymtom. En varierad och hälsosam kost är det bästa skyddet, men det kan vara värt att fundera på ett kosttillskott om du tillhör någon av riskgrupperna.