Höst

Forskare har också sett vissa samband mellan D-vitaminbrist och depression och andra psykiska besvär.

”Att D-vitamin är nödvändigt för ett välfungerande immunförsvar och att D-vitaminbrist ger upphov till värk, muskelsvaghet och kognitiva nedsättningar är väl känt. Möjligen är det mindre känt att D-vitaminbrist också är överrepresenterat vid ms, Alzheimerdemens, Parkinsons sjukdom, barndiabetes, tjocktarmscancer, schizofreni, fetma, autism, utvecklingsstörning och depression”,

En del forskare och läkare tycker att D-vitamintillskott borde skrivas ut till fler i Sverige än vad som görs i dag.

”Lika självklart som att solskyddsmedel rekommenderas vid resa söderöver bör D-vitamintillskott erbjudas riskgrupper i Sverige i preventivt syfte”.

Hur får man i sig D-vitamin?

Den viktigaste källan till D-vitamin är solen – det är inte för inte som vitaminet också kallas solvitamin. Men under vinterhalvåret kan vi inte förlita oss på solens strålar här uppe i norr.

–  Just nu ger vanligt fikabröd som innehåller margarin mer D-vitamin än solen, säger Amra Osmancevic, överläkare på hudkliniken på Sahlgrenska universitetssjukhuset, till Metro.

Men att förlita sig enbart på kosten räcker inte. D-vitamin är så centralt för vår kropp att Johan Malm, överläkare vid Skånes universitetssjukhus och professor i kemisk kemi vid Lunds universitet, rekommenderar också D-vitamintillskott.

 – Från början av oktober till slutet av april kan vara lämpligt. Jag tar själv D-vitamintillskott under den perioden. Du märker inte om du lider brist på D-vitamin, om inte halten är extremt låg. Men förmodligen har många av oss en viss brist under vintern, det är min uppfattning, säger han.