Fakta om Omega-3 fiskolja

Fleromättade fetter är livsnödvändiga. Kroppen kan inte själv tillverka dem utan vi måste få i oss dem via maten.

Vad är fleromättat fett?

De viktigaste fleromättade fetterna heter omega-3 och omega-6. Omega-3 och omega-6 är egentligen namn på två familjer av fleromättade fetter. I dessa familjer ingår olika långa fettsyror som har olika funktion i kroppen.

Moderfettsyran i omega-3-familjen heter alfa-linolensyra. Moderfettsyran i omega-6-familjen heter linolsyra. Moderfettsyrorna är medellånga fettsyror som till viss del kan omvandlas till längre fettsyror i kroppen. De vanligaste långa omega-3-fettsyrorna är eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra(DHA). Den vanligaste långa omega-6-fettsyra är arakidonsyra.

Var finns fleromättat fett?

Omega-3-fett finns i till exempel fet fisk som lax, makrill, sill och sardiner (innehåller EPA och DHA)
vissa alger (innehåller EPA och DHA) rapsolja och matfetter gjorda på rapsolja, valnötter.

Omega-6-fett finns i till exempel majsolja, solrosolja, sojaolja, sesamfrö och sesamfröolja, rapsolja.

Varför behöver vi fleromättat fett?

De flesta fetter som kroppen behöver kan bildas från kolhydrater och protein. Undantaget är vissa omega-3- och omega-6-fetter, som vi måste få i oss via maten.

Omega-3 och omega-6 har många olika uppgifter i kroppen och behövs bland annat för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler. De påverkar också regleringen av blodtrycket, hur njurarna fungerar och vårt immunförsvar. Omega-3 minskar blodets levringsförmåga och minskar på så sätt risken för blodpropp. För foster och små barn är omega-3 och -6 nödvändiga för att de ska växa och utvecklas normalt.

En större andel fleromättade fetter i maten kan också bidra till att minska risken för sjukdomar i hjärta och kärl. Man har genomfört mer än 30.000 vetenskapliga fram till idag som visar att regelbundet intag av omega-3 från fisk eller fiskolja ger den mest positiva effekten på hälsan av alla fetter.

De allra flesta av oss mår bättre av att regelbundet inta fiskoljetillskott. Studier har visat att fiskolja kan hålla oss friska, höja vår livskvalitet, förebygga sjukdomar, minska eller lindra besvär hos dem som är drabbade av sjukdomar samt komplettera eller ersätta många läkemedel.

Om fiskolja hade kunnat patenteras och marknadsföras som läkemedel skulle det ha blivit 1900-talets överlägset största läkemedelssuccé. Inget läkemedel har så omfattande positiva effekter på människors hälsa, och dessutom med mycket sällsynta biverkningar och få kontraindikationer.

Följande är bara en del av alla tillstånd som har visat sig förbättras med hjälp av omegafettsyror från fiskolja: kronisk smärta, inflammation, depression, manodepression, osteoartrit (artros), nedsatt immunfunktion, hjärt-kärlsjukdomar, förhöjda blodfetter och högt blodtryck, ADHD, menstruationsbesvär, ögonsjukdomar, neurologiska sjukdomar, autoimmuna sjukdomar som rheumatoid artrit och M.S., psoriasis, cancer, fetma, metabolt syndrom, diabetes och hudsjukdomar.

Regelbundet intag av fiskolja eller mycket fisk i kosten bör kompletteras med mättat fett och omega-6-fettsyror. Balansen är alltid viktig för hälsan.

Viktigt både med omega 3- och omega-6

Omega-3 och omega-6 påverkar kroppen på olika sätt. I många fall dämpar omega-3 effekterna av omega-6, till exempel när det gäller blodets levringsförmåga och immunförsvaret. Båda fetterna samspelar och det är därför viktigt att man via maten får lagom mängd av båda.

Omega-3 och omega-6 finns ofta tillsammans i ett och samma livsmedel. Ofta finns det mer omega-6 än omega-3 i maten, och det är därför enklare att få i sig tillräckligt med omega-6.

Hur mycket Omega-3 fiskolja ska jag äta?

Det är beroende på hur mycket EPA och DHA kosttillskottet innehåller.

En bra förebyggande dos av fiskoljatillskott är två-tre gram dagligen av fiskolja eller 500-900 mg EPA och 300-600 mg DHA. Förutsättningen är att man dessutom antigen äter fisk en-två gånger i veckan eller intar en matsked linfröolja eller äter valnötter flera gånger i veckan. Den som varken äter fisk, linfröolja eller nötter kan inta cirka 20 procent mer fiskolja. Vid doser överskridande fyra gram av fiskoljetillskott bör du som har en sjukdom eller intar läkemedel alltid konsultera läkare och näringsterapeut. De kan hjälpa dig med rätt dosering med hänsyn till din sjukdom, dina värden och dina intag av kosttillskott och mediciner.

Finns det några risker med att äta Omega-3 fiskolja?

Regelbundet intag av fiskolja går oftast bra att kombinera med intag av kosttillskott och läkemedel, men det finns några undantag och viktiga riktlinjer.

Fiskolja går bra att kombinera med de flesta läkemedel, men inte med blodförtunnande medel om inte läkaren mäter blödningstider och sänker det blodförtunnande medlet i takt med upptrappning av fiskoljetillskottet. Kom också ihåg att en kombination av ökat intag av fiskolja med blodförtunnande örter, som vitlök och ginkgo biloba, kan ge en förstärkt effekt.

I samband med genetiska defekter, toxicitet och åldrandet blir blodet tjockare. Kvinnor som menstruerar och blodgivare har tunnare blod och därmed mindre risk för hjärt- och kärlsjukdomar.

Vid åldrande är det oftast bra att inta extra fiskolja och vitlök för att hålla blodet lite tunnare och därmed minska risken för många sjukdomar. Denna kombination kan oftast användas som ett alternativ till svaga och måttligt förtunnande läkemedel. Tala med din läkare om dina förutsättningar och behov.

Smärtstillande och inflammationshämmande läkemedel och diabetesmedicin behöver oftast trappas ned vid intag av fiskoljetillskott. Höga doser fiskolja (över fyra gram) kan ha en nedsättande effekt på immunförsvaret på sikt vilket kan leda till att man lättare blir förkyld, men detta kan oftast kompenseras genom intag av extra C-vitamin, D-vitamin och zink, samt eventuellt vitlök.

Alla ovanstående effekter kan förekomma om man äter fisk varje dag eller intar flera gram fiskolja i form av kosttillskott dagligen. Konsultera alltid din läkare vid frågor gällande läkemedel.