Fakta om D-vitamin

D-vitamin bildas i huden när solen lyser på oss.  Med maten får vi ytterst lite D-vitamin jämförelsevis. Det leder till att kanske de flesta svenskar har brist på D-vitamin, särskilt under vintern och våren.

D-vitamin är unikt bland vitaminerna. Det är ett steroidhormon, som våra könshormoner testosteron och östrogen. D-vitaminet påverkar effekten av hundratals gener i de flesta av kroppens celler. Potentiellt kan det därför påverka hälsan på mängder av sätt.

En brist, vanligt hos svenskar i allmänhet, kan alltså teoretiskt ge nästan vilka sjukdomar som helst.

Denna brist har minst tre förklaringar:

  • Solen i Sverige är bara stark nog för att D-vitamin ska bildas några timmar mitt på dagen på sommaren. Det D-vitaminet ska sen räcka ända till nästa sommar.
  • Numera vistas vi ofta inomhus under sommaren, exempelvis på jobbet.
  • Slutligen har varningar för hudcancer lett till överdriven solskräck hos många.

Allt mer forskning talar för att D-vitaminbrist har en roll i mängder av sjukdomar. Infektionssjukdomar, vinter- och vårdepressioner, cancer, hjärtsjukdom, benskörhet, autism, generell värk/fibromyalgi, övervikt… listan på sjukdomar där ett samband misstänks är lång.

D-vitamin är billigt, säkert och biverkningsfritt i högre doser än man tidigare trott. D-vitamin är ett av de få vitaminer vi riskerar att få för lite av.

Att få upp kroppens nivåer till den normala för personer som regelbundet får stark sol på sig är därför smart. Det kan förebygga flera sjukdomar och kända faror finns inte för friska.

D-vitamin anges ibland i internationella enheter. Omvandlingsfaktorerna mellan de två enheterna är:

1 IE = 0,025 mikrogram D-vitamin

1 mikrogram D-vitamin = 40 IE

Hur mycket behöver vi?

Genomsnittsbehovet är beräknat till 7,5 mikrogram per dag. För att behovet ska täckas för så gott som alla trots variation i ålder och hur mycket vi exponerar huden för sol, rekommenderas 10 mikrogram per dag, respektive 20 mikrogram för de över 75 år och de med liten solexponering.

Rekommenderat intag av D-vitamin har höjts eftersom det finns nya studier som visar att vi i Norden behöver få i oss mer D-vitamin från kosten för att behålla en tillräcklig nivå av D-vitamin i blodet även under vintern. Med tillräcklig nivå i blodet menas den nivå där risken för benskörhet och dödlighet minskar. För att nå upp till näringsrekommendationerna har Livsmedelsverket följande råd:

Alla barn under 2 år rekommenderas tillskott med 10 mikrogram D-vitamin3 per dag i form av D-droppar.

Vissa barn behöver fortsätta med D-droppar även efter 2 år. Det gäller barn som har mörk hudfärg, barn som inte vistas utomhus, barn som inte får berikade produkter och barn som inte äter fisk. Hur länge de behöver fortsätta med D-dropparna varierar, men ett generellt råd är att fortsätta åtminstone upp i femårsåldern. Eftersom rekommenderat intag nu har höjts till 10 mikrogram per dag för barn över 2 år kommer rekommendationerna om D-vitamintillskott för denna åldersgrupp att ses över. Är man osäker på om barnet behöver D-droppar eller inte är det i väntan på nya rekommendationer bättre att ge än att låta bli.

Gravida som inte äter D-vitamin berikade livsmedel eller som bär heltäckande klädsel rekommenderas att rådgöra med sin barnmorska om eventuellt behov av kosttillskott.

Äldre som tillbringar lite tid utomhus rekommenderas tillskott.

Den som äter helt vegetariskt rekommenderas att ta D-vitamintillskott under hela året. Den som inkluderar mjölkprodukter och ägg kan behöva ta kosttillskott under vinterhalvåret.

Brist på D-vitamin

Nyare forskning tyder också på att D-vitamin har betydelse för uppkomsten av andra sjukdomar.

D-vitaminbrist anses som en så kallad tyst sjukdom. Detta eftersom det kan ta lång tid att utveckla en sjukdom från när bristen uppstått.

Barn kan drabbas av engelska sjukan vilket innebär mjukt och missformat skelett. Vuxna kan drabbas av osteomalaci vilket innebär benuppmjukning. Dessutom kan kramper förekomma.

Andra symptom på D-vitaminbrist kan vara:

  • Smärtor i händer, armar, fötter och ryggslut.
  • Trötthet.
  • Retlighet.
  • Dålig aptit.
  • Blodproppar.
  • Fetma.

D-vitamin motverkar

D-vitamin är fettlöslig och kan lagras i kroppen. Den är unik bland vitaminerna eftersom den är ett steroidhormon i likhet med könshormonerna testosteron och östrogen. D-vitaminen påverkar effekten hos hundratals gener i de flesta av kroppens celler. Den är därför väldigt viktig för flera funktioner i kroppen. Bland annat cellernas tillväxt och nervsystemet. Den är också bra för skelettbildningen eftersom den reglerar kalkbalansen i skelettet. D-vitamin anses dessutom stärka fettförbränningen då den hjälper kroppen att ta upp kalcium. Hormonbalansen och immunförsvaret är andra områden där D-vitaminen är viktig.

Ju mer det forskas kring denna supervitamin, desto mer nyttigheter med den kommer fram. D-vitamin är bakteriedödande och anses kunna motverka en mängd sjukdomar och åkommor. Här är några exempel:

  •          Benskörhet.
  •          Karies.
  •          Förstoppning.
  •          Leverproblem.
  •          Närsynthet.
  •          Trötthet.
  •          Depression.
  •          Förkylning/influensa.
  •          Reumatism.
  •          Akne/eksem.
  •          Muskelsvaghet.
  •          Hjärt- och kärlsjukdomar.
  •          Inflammationer.

D-vitamin ska också, enligt ny forskning, kunna hämma tumörtillväxt, bland annat tjocktarmscancer, samt utvecklande av MS, Alzheimers, Parkinsons och diabetes typ 2 - detta genom att förbättra insulinkänsligheten.

D-vitamin gynnar hudens och hårets kondition. Den ökar också produktionen av testosteron vilket höjer sexlusten.