D-vitamin barn

d vitamin barn

D-vitamin för barn är otroligt viktigt! För några år sedan genomfördes en svensk studie, som visade att så mycket som ett barn på fyra riskerade att drabbas av D-vitaminbrist, och i Storbritannien har antalet barn med D-vitaminbrist ökat med över 200 procent på fem år.

D-vitaminbrist hos barn riskerar att leda till svåra hälsoproblem – här berättar vi på vilket sätt, och vad du kan göra för att undvika att det händer.

Därför behöver ditt barn D-vitamin

D-vitamin behövs för en rad funktioner i kroppen – allt från nervsystemet och immunförsvaret, till att reglera hjärtrytmen och att se till att sköldkörteln fungerar som den ska.

Vidare har D-vitamin en väldigt viktig betydelse för att hjälpa oss att skapa och bibehålla ett starkt skelett och starka tänder. Det är därför särskilt allvarligt om barn – som ju fortfarande växer – har alltför låga nivåer av det välgörande vitaminet.

På senare år har allt fler studier ägnats åt att skapa förståelse för betydelsen av D-vitamin, och det har bland annat framkommit resultat som visar att D-vitamin kan hjälpa till att skydda mot olika former av cancer, så som bröstcancer, tjocktarmscancer, livmodertappscancer, hjärntumör och myelom, samt mot diabetes typ ll.

Mot bakgrund av denna information, samt med vetskapen att våra depåer av D-vitamin halveras ungefär var sjätte vecka under vinterhalvåret, känns det som en klok idé att hålla lite koll på att ditt barn får i sig tillräckligt med D-vitamin.

Eftersom D-vitaminhalten inte är tillräckligt hög i bröstmjölk för att tillgodose barnets behov, rekommenderar Livsmedelsverket tillskott av D-vitamin de två första levnadsåren. Av den anledningen får alla barn i Sverige gratis D-droppar från Barnavårdscentralen upp till två års ålder.

Rekommendationerna gällande lämplig dos, skiljer sig åt mellan länderna. I Finland rekommenderas föräldrar ge sina barn D-droppar ända upp till 18 års ålder.

Enligt en svensk studie förekommer D-vitaminbrist hos mellan 20 och 30 % av barnen i åttaårsåldern. Kanske är det så att ditt barn behöver extra tillskott även efter att det har fyllt två?

På vilket sätt kan ditt barn ta skada av D-vitaminbrist?

Alltför låga nivåer av D-vitamin kan leda till olika former av hälsoproblem. Lätt brist brukar ge diffusa symptom som trötthet, lätt yrsel och brist på energi – symptom som lätt misstas för andra åkommor och därför ofta missas av läkare.

Om bristen inte upptäcks, och därför fortsätter att öka, försvåras problemen. Man kan då exempelvis uppleva domningar i händer och fötter, få svårigheter att resa sig och gå i trappor, och man kan få muskelsvaghet, led-, muskel- och skelettsmärtor. Även psyket kan påverkas – man kan bli nedstämd och i allvarliga fall hamna i en depression.

Barn som redan i fosterlivet har brist på D-vitamin – vilket är oundvikligt om mamman har brist – löper en förhöjd risk att inte utvecklas och växa som det ska, födas för tidigt, och ha en lägre födselvikt än andra barn.

Barnet kan i sällsynta fall drabbas av rakit – även kallat engelska sjukan. Rakit innebär att skelettet blir mjukt och missformat. Som en följd av det kan benstommen bli böjlig, bäckenet deformeras, bröstkorgen kan bli insjunken och barnet kan bli kobent eller hjulbent. Vidare sluter sig fontanellen långsamt, vilket leder till att huvudet blir större än normalt. Dessutom kommer tänderna sent och utvecklas dåligt. Rakit är, som tur är – och sannolikt mycket till följd av att barnavårdscentralen delar ut gratis D-droppar – extremt ovanligt i Sverige. Dock har man sett ett ökat antal fall i andra delar av världen.

På senare år har det även framkommit forskningsresultat som visar på samband mellan autism och låga nivåer och D-vitamin, samt en förhöjd risk att utveckla schizofreni senare i livet.

Så här får ditt barn i sig D-vitamin

Vi får oss D-vitamin på två olika sätt; dels genom kosten, dels genom att vi vistas i solen – kroppen tillverkar själv D-vitaminet när huden kommer i kontakt med solens UVB-strålar.

Den främsta källan till D-vitamin när det kommer till kosten, är fet fisk. Lax, sill och makrill är utmärkta D-vitaminkällor. Det finns även i exempelvis kantareller (främst trattkantareller), äggula och D-vitaminberikade mejeriprodukter. Men att få i sig tillräckligt med vitaminet genom kosten är inte det lättaste – för att få i oss en tillräcklig dagsdos skulle vi behöva äta exempelvis 1,5 kg kantareller eller dricka 50 glas mjölk. Det säger sig självt att detta blir knepigt…

Som tur är, får vi i oss hela 80-90 % av vårt D-vitamin genom solen. Att vistas 20-30 minuter i dagsljus varje dag räcker för att vi ska tillgodogöra oss tillräckligt av det välgörande vitaminet. Dessvärre är det bara under maj-september som solen står så pass högt på himlen här hos oss i Sverige, för att UVB-strålarna ska kunna ta sig genom atmosfären och vi ska kunna tillverka vitaminet. Från omkring oktober börjar således våra depåer av D-vitamin sakta att tömmas, och då det som sagt kan vara svårt att fylla på med tillräckligt via kosten, är det alltfler som ser behovet att fylla på på annat sätt.

Att ge ditt barn ett tillskott innehållande D-vitamin är ett enkelt sätt att se till att hen får i sig tillräckligt, och kan vara ett bra komplement, särskilt under de mörka månaderna. Det enklaste, när det gäller små barn, är att ge D-droppar. För större barn kan det även fungera med så kallade tuggisar.

D vitamin läs mer