D-vitaminbrist depression = sant?

D-vitaminbrist depression

D-vitaminbrist + depression = sant? Hör du till skaran som har en tendens att känna dig lite låg i början på året? Kanske har du läst om så kallad vårdepression, och tänkt att det är det du har drabbats av? Så kan det vara – många av oss påverkas av ljuset, på olika sätt.

Men förklaringen kan också vara av det mer kemiska slaget, och handla om D-vitaminbrist. Faktum är att brist på D-vitamin kan göra oss inte bara nedstämda, utan det finns forskning som även visar på koppling till depression.

 

Kort om D-vitamin

D-vitamin har en rad hälsofrämjande effekter på oss. Bland annat behövs det för att upprätthålla ett välfungerande immunsystem, det vill säga för att se till att vi håller oss friska. Det hjälper också till att reglera kalciumnivåerna i kroppen, så att ditt skelett och dina tänder byggs upp på rätt sätt och blir starka.

På senare år har strålkastarna riktats extra mycket mot detta vitamin, efter att mer och mer forskning visar på dess inverkan även på vår mentala hälsa.

Under vinterhalvåret halverar vi våra D-vitamindepåer ungefär var sjätte vecka. Med tanke på vitaminets betydelse för både vår fysiska och psykiska hälsa, är det inte svårt att se att detta kan leda till problem.

 

D-vitaminbrist depression

Många människor upplever att de blir nedstämda under vinter och vår. Tidigare har detta ofta förklarats med att vi påverkas av ljuset, eller snarare mörkret, och att det skulle vara orsaken till mångas nedstämdhet.

Så är det nog i många fall, men det är också så att våra depåer med D-vitamin sjunker konstant under årets mörkare period, och är som lägst på våren. Om du vet med dig att du har en tendens att bli nedstämd, och märker av att humöret påverkas av årstiden, kan det vara en bra idé att ha koll på att du får i dig tillräckligt med D-vitamin.

Ca 20-30% av D-vitaminet får vi i oss genom kosten, men den allra största delen får vi från solen, genom att vitaminet bildas när vår hud utsätts för solens strålar. Det lagras sedan i kroppens fettdepåer för att räcka hela vintern. På våra nordiska breddgrader, där solljuset är begränsat under stora delar av året, räcker sällan våra depåer hela vägen fram till att ljuset och dessvälgörande strålar återvänder. Och det är då många av oss börjar känna oss nedstämda, eller till och med utvecklar depressioner.

Särskilt stor risk för att drabbas av D-vitaminbrist är mörkhyade personer, äldre, samt alla som av olika orsaker vistas alltför lite i solljus.

Engelska forskare följde för några år sedan 2 700 barn under fem års tid, för att undersöka hur de påverkades av halten av D-vitamin i blodet. Deras studie visar tydligt att de barn som hade lägre nivåer av D-vitamin, även var mer nedstämda än de med högre nivåer. Effekten tycktes hålla i sig; när barnen så småningom kom i tonåren, visade det sig att de även var deprimerade i större utsträckning än dem med högre halter av D-vitamin.

En annan studie, genomförd i Iran på 120 personer som diagnostiserats med depression, visar även den på den här kopplingen. Samtliga av de deprimerade hade D-vitaminbrist, och man testade att ge dem en väldigt hög engångsdos på 150 000 IE respektive 300 000 IE (IE är en måttangivelse, som står för Internationella Enheter). De depressiva besvären lindrades hos samtliga patienter som fick denna behandling.

Utöver depression, har man även sett att sjukdomar som MS, alzheimer och till och med cancer är mer vanligt förekommande ju längre bort från ekvatorn man kommer, det vill säga där det är mindre solljus.

 

Källor till D-vitamin

 

Då 70-80% av D-vitaminet vi tillgodogör oss, är det som bildas i huden med hjälp av solens strålar, är det viktigt att se till att vistas utomhus 20-30 minuter om dagen, under perioden april-september.

Den del som vi får i oss genom kosten, finns främst i fet fisk som makrill, lax, strömming, äggula, kantareller, margarin, ost och mjölkprodukter.

För att visa på hur potenta solens strålar är, kan man göra denna jämförelse; på sommaren räcker 20-30 minuters vistelse i solen per dag för att ladda D-vitamindepåerna med 250 ug. Skulle du försöka få i dig samma mängd från kosten, skulle du varje dag behöva äta till exempel 1 kg lax, 1,5 l liter färska kantareller, eller dricka 50 glas mjölk.

Eftersom vi bara kan lagra D-vitaminet i 3-4 månader, och det är uppenbart svårt att fylla på tillräckligt med hjälp av kosten, kan det vara klokt att överväga att ta ett tillskott med vitaminet. Våra D-vitamintillskott produceras i Sverige av certifierade läkemedelsföretag, och är helt fria från onödiga tillsatser. Varje tablett innehåller 50 ug D-vitamin, vilket motsvarar 2000 IE.

D vitamin läs mer