Därför ska du äta fiskleverolja

fiskleverolja kapsel

Fiskleverolja. Smaka på ordet. Fisk. Och lever. I en olja. Känner du hur pulsen ökar och smaklökarna börjar göra sig redo för att omfamna denna lockande smakupplevelse?

Nja, vi håller med, det låter inte särskilt tilltalande, men faktum är att fiskleverolja har massor med hälsofördelar. Vi har samlat dem här nedan.

Först reder vi ut begreppen

Kanske har du hört talas om fiskolja? Och här kommer vi och pratar om fiskleverolja. Är det samma sak, undrar du? Nej, det är inte riktigt samma sak. Fiskolja utvinns genom kokning, pressning och centrifugering av fiskkött – vanligen sill, makrill, tonfisk, eller lax. Fiskleverolja utvinns, som namnet antyder, ur fiskens lever, främst från torsk.

Båda oljorna innehåller stora mängder omega 3, i form av fettsyrorna EPA och DHA – mer om det nedan – men fiskleveroljan är mer rik på A- D- och E-vitamin än fiskolja.

På 1700-talet användes fiskleverolja för att behandla reumatism, och på 1800- och 1900-talet mot engelska sjukan, som är ett resultat av svår och långvarig brist på D-vitamin. Den försvann därefter en tid, för att nu på senare år ha fått ett uppsving igen.

Essentiella fettsyror i fiskleverolja

Varje cell i din kropp – och inte minst din hjärna – behöver fett, men alla fetter är inte lika fördelaktiga för kroppen och dess funktioner. Omega 3, som finns i stora mängder i fiskleverolja, hjälper bland annat till att boosta kroppens immunförsvar, ökar upptaget av vitaminer och mineraler, samt är bra för huden.

Omega 3 är en så kallad essentiell fettsyra. Dessa är fettsyror som vi behöver för att må bra och fungera optimalt, men som kroppen inte kan tillverka på egen hand. Den behöver med andra ord tillföras utifrån. De essentiella fettsyrorna återfinns i livsmedel som vegetabilisk olja, nötter, bönor, frön, fisk och andra havsprodukter, men det kan vara svårt att få i sig tillräcklig mängd enbart genom sin vanliga kost. För att täcka behovet av omega 3 bör en vuxen person få i sig ca 2,5-4 gram omega 3-fettsyror per dag. Det får vi i genomsnitt genom att äta fisk och skaldjur 2-3 gånger per vecka – något som de flesta av oss kanske inte gör… Då kan fiskolja i form av kosttillskott vara ett bra komplement.

EPA och DHA

De primära aktiva komponenterna i fiskleveroljan är EPA (eicosapentaensyra) och DHA (oco­sahexaensyra).

Fettsyran EPA hjälper kroppens celler att kommunicera med varandra.

DHA behövs för hjärnan, ögats synceller, kärlsystemet, nervsystemet och hjärtats muskler. Brist på DHA har även visat sig ha kopplingar till depression.

EPA och DHA tillsammans finns enbart tillgängligt i fisk och skaldjur, som får i sig omega 3-fettsyrorna genom de mikroalger de äter; de tillverkar dem alltså inte själva.

Varför fiskleverolja?

Nu när vi har gått igenom fördelarna med de fettsyror som fiskleveroljan innehåller, är det dags att visa på några konkreta fördelar med själva oljan.

Antiinflammatorisk effekt

2017 presenterades forskningsresultat som visade på en tidigare okänd grupp av molekyler med potentiellt antiinflammatoriska egenskaper. Dessa kom från omega-3 fettsyror.

Den antiinflammatoriska effekten av fiskleverolja kan förklara varför många människor upplever minskad smärta, stelhet och ömhet när de intar detta tillskott. Av den anledningen är det vanligt att människor med artros mår bättre av fiskleverolja.

Friska ögon längre

Andra studier visar att omega 3 kan hjälpa till att hålla ögonen friska, och förebygga åldersrelaterad makuladegenerering (försämring av den lilla centrala delen av näthinnan). Högre intag av EPA och DHA, som ju återfinns i fiskleveroljan, leder till mindre eller försenad förekomst av makuladegenerering.

Skydd mot åderförkalkning

Ett dagligt intag av fiskleverolja kan bidra till att förhindra åderförkalkning, eftersom det finns fettsyror i fiskleverolja som fungerar som potenta antioxidanter.

De ger också skydd mot blodproppar.

Bättre sårläkning

2009 genomfördes en studie, som resulterade i upptäckten att fiskleverolja kunde främja läkning. Studien visade att oljan hade väsentligt större effekt på sårläkningsprocessen, än vanlig saltlösning.

Forskarna tror att den höga halten av A-vitamin i oljan kan vara avgörande.

Förbättrad kognitiv förmåga

Som vi tidigare har nämnt, innehåller fiskleverolja även en stor mängd D-vitamin. Forskning har visat på kopplingar mellan D-vitamin och kognitiv prestation, och att D-vitamin kan spela en avgörande roll för att upprätthålla god hjärnfunktion i högre ålder.

2011 gav forskare fiskleverolja till råttor som upplevde kronisk stress. Man testade minne, lokomotoriska färdigheter och ångestbeteende hos råttorna. Resultaten indikerade att fiskleverolja bidrog till att förhindra kognitiv försämring hos dessa råttor.

Tänk på detta innan du köper fiskleverolja

Som vi har velat visa, har fiskleverolja stora hälsoeffekter för oss, och ett tillskott innehållande fiskleverolja kan vara ett bra komplement, om du vet med dig att du kanske inte får i dig tillräckligt med omega 3 i din vanliga kost.

Det finns idag en uppsjö omega 3-produkter på marknaden, och det kan vara klokt att ha ett öga på halten av EPA och DHA när du jämför produkter, då det är dessa fettsyror som ger de största hälsofördelarna. Köp gärna ett tillskott som producerats av en känd aktör, där du kan lita på att produkterna håller en hög nivå, och allra helst där tillverkaren värnar om miljön.

Våra omega 3-produkter är MSC-märkta, vilket innebär att fisken som har använts är vildfångad, kommer från ett livskraftigt bestånd och har fiskats med omtanke om havsmiljön.

Klicka här för att köpa fiskleverolja!