Mer fiskolja åt folket!

fiskolja

Vad får man om man tar en lax, kokar den, pressar den och slutligen centrifugerar den? Svar: fiskolja! Och eftersom du säkert har hört talas om att fiskolja ska vara bra för oss, är det väl bara att ge sig ut med fiskespöet i högsta hugg, och prova fiskelyckan? (Sill, makrill och sardiner funkar förresten också bra…)

Nej, riktigt så enkelt är det så klart inte, men faktum är att fiskolja är just precis det som beskrivs ovan, nämligen olja som har utvunnits ur exempelvis lax eller makrill genom kokning, pressning och centrifugering. Lite finjustering, nån god smaksättning och fin paketering, sedan är den klar att konsumeras.

Även om du kanske har hört att fiskolja är bra för oss – vilket är helt sant – kanske du känner av ett visst motstånd, och vill veta lite mer om de faktiska fördelarna med fiskolja, innan du tar din första klunk eller kapsel av den välgörande oljan?

fiskleverolja paket  

Essentiella fettsyror, EPA och DHA

Fiskolja är rikt på de mättade fettsyrorna eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra (DHA) som är så kallade omega-3-fettsyror. De hör till vad som kallas essentiella fettsyror, vilket betyder att de är livsnödvändiga för oss, men kroppen själv kan inte tillverka dem, så vi behöver tillsätta dem. Det kan vi göra antingen genom maten vi äter, eller i form av ett kosttillskott.

Omega 3 behövs bland annat för vårt immunförsvar, för att hjälpa kroppen att bygga och reparera celler, samt för regleringen av vår njurfunktion. Den hjälper även till att minska risken för blodpropp, i och med sin förmåga att minska blodets levringsförmåga.

EPA – som är den ena av de två huvudsakliga fettsyrorna i fiskolja – hjälper kroppens celler att kommunicera med varandra.

Den andra fettsyran – DHA – behövs för hjärnan, ögats synceller, kärlsystemet, nervsystemet och hjärtats muskler. Man har även kunnat se en koppling mellan depression och brist på DHA.

EPA och DHA tillsammans finns enbart tillgängligt i fisk och skaldjur. De själva kan inte tillverka det, utan de får i sig omega 3-fettsyrorna genom de mikroalger de äter.

Fiskolja är även rikt på D-vitamin, som har en viktig funktion för vårt immunförsvar och för vår mentala hälsa.

Får jag inte i mig tillräckligt i maten?

Äter du fisk – gärna fet sådan, som lax, makrill eller sardiner – 2-3 gånger per vecka? Varje vecka, året runt? Om du med gott samvete kan svara ja på den frågan, vill vi lyfta på hatten för dig och stämma upp i ett rungande ”bra jobbat!” Det är nämligen den mängd som behövs för att få i sig den rekommenderade dosen omega 3 för en genomsnittlig vuxen person.

Omega 3 finns visserligen även i exempelvis valnötter, linfrön och rapsolja, men halten i dessa livsmedel är så pass låg jämfört med halten i fet fisk, att det skulle bli svårt att komma i närheten av den rekommenderade dosen enbart genom dessa.

Omega 3-brist kan ge en rad olika symptom, där de vanligaste är torr hud, extrem trötthet och nedstämdhet. Samtliga dessa symptom kan lätt förväxlas med andra åkommor, och omega 3-brist kan därför vara svår att upptäcka.

Om du vet med dig att du aldrig, eller närapå aldrig, äter fet fisk och du dessutom upplever ett eller flera av besvären vi nämnde, kan det vara rimligt att tro att du har brist på omega 3.

Varför fiskolja?

Vi har redan som hastigast snuddat vid varför vi behöver omega 3 för att må och fungera optimalt. Om du misstänker att du inte får i dig tillräckligt med omega 3 genom maten, kan det vara läge att överväga att komplettera med ett tillskott. Här går vi igenom lite mer i detalj varför just fiskolja som källa till omega 3 är så fördelaktigt.

Den första fördelen vi vill nämna är fiskoljans antiinflammatoriska effekt. Det är inte ovanligt att patienter med artros blir ordinerade – och mår bättre av – fiskleverolja (som är en variant av fiskolja, där oljan har utvunnits ur fiskens lever). Många som lider av smärta, stelhet och ömhet i leder vittnar om minskade besvär när de börjar ta extra omega 3.

Den andra stora fördelen med fiskolja, är dess positiva inverkan på vår kognitiva förmåga. Förklaringen till detta är sannolikt den höga halten D-vitamin som fiskoljan innehåller. Forskning har nämligen visat på kopplingar mellan D-vitamin och kognitiv prestation. Man har också sett att D-vitamin kan spela en avgörande roll för att upprätthålla god hjärnfunktion i högre ålder.

Slutligen vill vi nämna att omega 3 kan hjälpa till att hålla ögonen friska, och förebygga åldersrelaterad makuladegenerering (försämring av den lilla centrala delen av näthinnan). Man har kunnat se att ett högre intag av EPA och DHA, som ju är de främsta fettsyrorna i fiskolja, kan leda till mindre eller försenad förekomst av makuladegenerering.

Sugen på att testa ett omega 3-tillskott? Våra omega 3-kapslar är rika på både EPA och DHA. Dessutom är de MSC-märkta, vilket innebär att de har utvunnits ur vildfångad fisk som fiskats med hänsyn till miljön.

Köp Omega-3 fiskolja här!