Förstoppning, stressmage eller hård i magen? Har du IBS?

Mage

Om du är hård i magen kan det bero på att du har ibs stressmage eller är förstoppad. Magen är komplex och det kan vara svårt att riktigt sätta fingret på vad problemet är ibland. Här kan du läsa om de vanligaste problemen med magen, vad de beror på och när du behöver söka vård. Du får även hjälp att förstå hur din mage mår och hur du på ett enkelt sätt kan förbättra din maghälsa.

Har jag stressmage?

Stressmage är precis som det låter orsakat av stress och är egentligen ett samlingsnamn för flera magproblem som orsakas av olika typer av stress. Din mage och dina tarmar påverkas i mycket stor utsträckning av ditt allmänna mående och kan ge symptom som halsbränna, diarré, gaser, värk och förstoppning. Några frågor som är bra att ställa sig: Har jag känt mig mer stressad sedan jag fick problem med magen? Är magproblemen konstanta eller blir de extra tydliga när jag blir stressad?

Vanliga symptom stressmage

Sju vanliga symptom vid stressmage:

  1. Gasig och upplåst mage
  2. Förstoppning
  3. Diarré eller mycket löst bajs
  4. Magknip eller värk i magen
  5. Sura uppstötningar och halsbränna
  6. Du blir snabbt mätt när du äter
  7. Du mår illa

De flesta som drabbas av dessa besvär upplever besvären längst ned i tarmsystemet eller i de övre delarna av magen.

Flera av dessa symptom kan du läsa om mer ingående längre fram i artikeln.

När bör du söka vård?

Var och varannan person har någon gång haft eller har bessvär med stressmage eller dyspepsi som är ett finare ord för känslig mage. Men generellt sätt är magbesvären ganska lindriga och beror sällan på någonting allvarligt. Om du däremot ofta har eller känner av större besvär med magen kan det vara bra att kontakta din lokala vårdcentral eller läkare. Det gäller även om dina magbesvär leder till viktnedgång, om du har blodbrist eller blodig/svart avföring. Då finns risken att du har drabbats av magsår.

Orsaker till stressmage

Det är oftast inte bara en utan flera orsaker till stressmage och generellt sätt är dessa kopplade till stress, kost och dina levnadsvanor. En vanlig maginfluensa kan rubba eller störa bakteriesammansättningen i tarmarna, det kan även leda till att de reflexer som styr tarmarnas rörelser blir påverkade och denna kombination kan leda till stressmage. Andra symptom som halsbränna resulterar i att magsyra tar sig upp i matstrupen och kan leda till illamående. Det kommer ofta på grund av tryck på magsäcken, ofta på grund av graviditet eller övervikt. Det kan även bero på att magmunnen inte sluter sig som den ska.

Vad kan jag göra för att bli av med stressmage?

Kan du komma ihåg senast som magen fungerade bra? Har du ändrat dina kostvanor sedan dess? Är du kanske mer stressad? Ofta går det att hitta mönster mellan vad du äter eller gör, med de besvär du drabbats av. Det är ganska enkelt: Är du stressad, då måste stressen minska och är äter du fel, då måste du lägga om kosten och börja äta bättre.

Som hjälp på vägen får du våra bästa tips på stressmage behandling:

  • Ät på bestämda regelbundna tider.
  • Ta mindre portioner.
  • Motionera dagligen, för magen och tarmarnas skull.
  • Stressa inte, utan låt toalettbesöken ta den tid de tar.
  • Skriv matdagbok, det är ett enkelt sätt att se om det finns ett samband mellan stressmage kost och matvanor.
  • Stressa inte när du äter och glöm inte att tugga maten ordentligt.

Följer du dessa tips för att lindra stressmage kommer du kanske rent av bli av med stressmage. Dessutom finns det många bra receptfria läkemedel för stressmage behandling som kan lindra vanliga symptom på stressmage som illamående och diarré. Probiotika som finns i vissa livsmedel och tillskott kan också hjälpa dig att få en balanserad tarmflora.

 

Har du ofta upplåst mage?

Magbesvär är vanliga och många går med uppblåst mage hela tiden. Men vad kan man göra om man har en uppblåst o spänd mage? Många upplever att de har en uppblåst mage efter mat och kan på så vis relativt enkelt genom att följa våra uppsvälld mage tips: Nya studier har visat att fler än man tidigare trott har problem med laktosintolerans. Tänk på att laktos inte bara finns i mjölk, utan även i godis, korv, flingor och flera andra vanliga livsmedel.

För dig som vill slippa en uppsvälld mage är det viktigt att vårda de goda bakterierna som finns i magen. Det innebär att magen mår bra att probiotika som nämndes tidigare. Detta finns i bland annat syrade grönsaker. Här följer fem bra och fem dåliga saker att stoppa i magen för dig med upplåst och uppsvälld mage.

  1. Kokta grönsaker
  2. Kamomill och pepparmynta te
  3. Fisk
  4. Ingefära
  5. Blåbär

Fem produkter du riskerar att få upplåst mage efter mat om du äter.

  1. Kolsyrade drycker
  2. Tuggummi
  3. Ärter och bönor
  4. Feta livsmedel
  5. Friterad mat

Behöver jag upplåst mage medicin? Visste du att den bästa behandlingen för upplåst och svullen mage är rätt mat och en rask promenad enligt forskning. Så slipp gå runt med upplåst mage hela tiden genom att ära rätt och motionera regelbundet. Varför inte börja med att ta trapporna istället för hissen?

Hård i magen?

Vad hjälper egentligen mot hård mage? Och hur kommer det sig att jag har en hård och trög mage? Precis som med de flesta magbesvär härrör en hård mage ofta från dåliga matvanor och brist på motion. Här följer några tips på bra hård i magen mat:

  • Drick två lite vatten per dag
  • Fullkorns eller rågbröd
  • Potatis
  • Äpplen
  • Purjolök

Ha inte en trög mage, låt den istället få arbeta genom att mata den med mycket fibrer. Det lyckas du med om du äter ca 300 gram grönsaker och lika mycket frukt varje dag. Se till att få i dig mycket fullkorn och massor av vitaminer och mineraler också. Det kan vara så att du behöver komplettera din varierade kost med ett kosttillskott.
Hård mage kan också leda till eller vare en dold förstoppning. Det innebär att matrester samlas i tjocktarmen eftersom de inte töms tillräckligt vid toalettbesök. Tjocktarmen kan på grund av detta komma att utvidga sig upp till fem gånger sin normala storlek vilket både syns och märks genom att man blir hård i magen. Ett ökat fiberintag kommer att binda det vatten som finns i tarmarna och göra det lättare för avföringen att passera igenom samtidigt som du känner dig mindre hård i magen.

 

Har du fått förstoppning symptom?

Förstoppning oftast ofarligt men tyvärr vanligt för både vuxna och barn. Hårt bajs gör att det blir svårt att tömmar tarmen helt och ofta gör det ont att bajsa. Mot förstoppning hjälper ofta fiberrik mat, motion och glöm inte att dricka ordentligt med vätska. Om problemen inte går över kan det vara bra att besöka en läkare för att utreda dina problem.

När du blir förstoppad så bildas en hård klump av avföring i ändtarmen vilket ökar trycket och kan leda till att det blir svårt att bajsa. Dessutom kan det leda till hemorrojder eller uppstå sprickor i området runt ändtarmen.  De vanligaste symptomen på förstoppning förutom hårt bajs är:

  • Det gör ont att gå på toaletten.
  • Spänd mage och magsmärtor.
  • Illamående.
  • Minskad aptit och matlust.
  • Svårt att tömma tarmen på avföring helt.
  • Det kan gå flera dagar utan att du kan bajsa.

Behandling mot förstoppning laxermedel?

I de flesta fallen behövs faktiskt ingen behandling eftersom förstoppningen brukar gå över av sig själv etter några dagar. För att innehållet i tarmen ska kunna bli mjukare och lättare att bajsa ut rekommenderas fiberrik kost och mycket vätska. Att äta laxerande mat så som torkad frukt kan också vara bra. Det sägs även att katrinplommon ska hjälpa mot förstoppning. Katrinplommon + förstoppning = medicin skulle man kunna säga, men en naturlig sådan. Vid svårare fall kan det krävas riktig förstoppning medicin så som laxermedel. Det kan även vara bra att införskaffa en mjukgörande och smärtstillande salva som kan lindra om du har ont runt analöppningen.
Om du har följande förstoppning symptom bör du rådgöra med läkare: Feber, kraftiga magsmärtor eller kräkningar och illamående samtidigt som förstoppningen inte går över. Om du skulle drabbas av akuta magsmärtor, blodig eller vart avföring bör du uppsöka en akutmottagning omedelbart.

 

Har jag fått magkatarr?

Magkatarr + stress = sant! Magkatarr drabbar nästan alla vuxna någon gång under livet, så möjligheten är stor att du har ar, eller kommer att drabbas. Symptom på magkatarr kan vara halsbränna eller smärta högt upp i maggropen. I många fall kan du lindra besvären genom att stressa mindre, en bra balans i vardagen brukar bidra till att magen mår bra. Undvik även stekt mat och sura drycker.

Magkatarr symptom

Magkatarr är egentligen ett samlingsnamn för många olika magbesvär. Det kan handla om värk, smärta, tidiga mättnadskänslor eller fyllandskänsla. Ibland resulterar det i att man rapar oftare, får sura uppstötningar och kan bli illamående. Magkatarr kan leda till magsår. Vanliga symptom på magkatarr är obehag och smärta i magtrakterna. Det gör oftast ont i den över delen av magsäcken och om man applicerar tryck i mellangärdet kan smärta uppkomma. Halsbränna och sura uppstötningar är också vanliga symptom. Man kan även få en ovanligt bullrig och gasig mage.

Magkatarr orsak

Det finns två typer av katarr, kronisk och akut magkatarr. Akut magkatarr kan orsakas av bland annat stor alkoholkonsumtion och antiinflammatoriska värkmediciner. Kronisk magkatarr orsakas oftast av hög syraproduktion och helikobakterier. Läkemedel som innehåller kortison kan irritera och skada magsäckens slemhinna. Det leder sedan till magkatarr och i värsta fall magsår. Bland dessa kortisonläkemedel finner du bland annat acetylsalcylsyra och ibuprofen. Även treo och magnecyl kan påverka magen på ett negativt sätt. Därför rekommenderas de som använder dessa mediciner att välja ett annat alternativ som är mer skonsamt mot magen.

Om du måste ta någon av dessa mediciner regelbundet är det bra att samtidigt använda protonpumpsinhibitorer som hämmar syraproduktionen i magsäcken. Saltsyran som produceras i magsäckslemhinnan hjälper till att döda bakterier som vi får i oss via maten vi äter. Olika människor producerar olika mycket saltsyra men produktionen kan öva pga tobak, stor kaffekonsumtion, dålig mat och som nämndes tidigare magkatarr + stress = sant.
För att fastställa kronisk magkatarr krävs en gastroskopi. Får du problem med magen och misstänker katarr, kan det även bero på tumörer i magen och därför rekommenderas du som är över 50 år gammal att kontakta läkare för gastroskopi om symptom uppstår.

 

Magkatarr medicin eller finns andra alternativ?

För att minska magbesvären bör man försöka minska stressen i vardagen. Man bör även undvika eller helt utesluta viss mat:

  • Alkohol
  • Koffein
  • Sura drycker så som juice
  • Man bör ej äta oregelbundet
  • Ät inte för mycket
  • Läkemedel som innehåller acetylsalcyra
  • Cigaretter
  • Fet, rökt, stark, friterad, salt och starkt kryddad mat.

Ät istället regelbundet och genom att äta mellanmål i form av till exempel en frukt håller du magsyrenivån jämn. Om magkatarren beror på en överkonsumtion av alkohol reparerar slemhinnan sig oftast inom ett par dagar från det att man slutar dricka. Avslappningsmetoder, vila och likande kan ha god effekt. Om ett försök till en lugnare vardag inte hjälper bör du kontakta en läkare för råd och eventuell ytterligare behandling eller medicinering.

Vad är IBS mage?

Vad är IBS? IBS står för irritable bowel syndrome. IBS innebär att du har en känslig eller lättretbar tarm. Det är alltså en viss defekt i hur tarmen arbetar och dess känsel. Om du har IBS sjukdom har du ont i magen och förstoppning eller diarré. Ofta är symptomen mycket besvärliga men genom IBS kostråd och receptfria läkemedel går det att lindra och får besvären under kontroll.

IBS Symptom

För att diagnostiseras med IBS måste du ha ont i magen, samt besväras av något eller några av följande symptom:

  • Du bajsar oregelbundet
  • Smärtan förändras när du bajsar, antigen till det bättre eller till det värre.
  • Du har diarré eller förstoppning. Det kan också växla mellan dessa två.

Magont kan uppstå på olika sätt och ställen. Exempelvis kan det vara en molande och diffus värk i hela magtrakten eller ett mer kraftigt magont under revbensbågarna. Generellt sätt gör det mer ont efter maten.
Att konsistensen på bajset varierar mellan mjukt och hårt och du får diarré och förstoppning eller slemmigt bajs är vanligt vid IBS.
Dessutom blir bajset ofta oregelbundet. Vissa behöver bajsa hela tiden, alltså flera gånger om dagen medan andra kanske inte behöver eller kan bajsa på flera dagar.

IBS Kostråd

Rätt typ av kost är viktigt för dig med IBS mage. Det finns många IBS kostråd att hitta om man gör en snabb googling, men det finns faktiskt inget kostråd dom hjälper alla av den enkla anledningen till att symptomen varierar från person till person. Du får alltså själv pröva dig fram till vad som fungerar bra för dig. Viss mat kan dock ge ökade besvär, det kan därför vara klokt att undvika eller äta mindre mängder av till exempel: Starka kryddor och fet mat. Kaffe och alkohol. Även gasbildande mat så som paprika, bönor och lök kan vara bra att undvika. Det samma gäller lightprodukter som innehåller sötningsmedel.
FODMAP-kost har faktiskt visat sig minska symptomen hos vissa. FODMAP innebär att du äter mat som innehåller inget eller lite av de kolhydrater som är svåra att bryta ned för tarmen. Det kan vara svårt att förstå vad du borde undvika och vad som går bra att äta, så prata gärna med en dietist om du vill prova FODMAP.

 

IBS Behandling

Behandlingen består till stor del av att du förstår sjukdomen och hur den påverkar dig. Till exempel vad du kan göra för att må bättre och vilken mat som får dig att må bättre eller sämre. Det finns tyvärr inget läkemedel som botar IBS, men det finns både receptfria och receptbelagda läkemedel som lindrar besvären.

Så vad kan du göra för att behandla din IBS? Börja med att lära dig så mycket som du kan om IBS sjukdomen. Ofta minskar stressen och oron ju mer du lär dig om sjukdomen. Boka en tid hos en dietist som kan berätta och lära dig mer om sambandet mellan magen, hälsan och din kost. Du kan även prata med din läkare om du har ytterligare frågor.

Stressa mindre! När du nu vet mer om din sjukdom kommer säkert en del stress att släppa. Försök att identifiera fler saker i ditt liv som stressar dig. Skriv en punktlista över vad som stressar dig eller får dig att må dåligt. Då blir det lättare att göra något åt det och aktivt kunna jobba mot en lugnare vardag.

Var fysiskt aktiv! Det finns ingen forskning som tyder på att IBS blir bättre av fysisk aktivitet, men att röra på sig är bra för allmänhälsan och välmående vilket resulterar i att du kommer må bättre generellt.

Gå på toaletten regelbundet! Stressa aldrig på toaletten, ta god tid på dig och bajsa när du känner att du behöver det. Att bajsa regelbundet är en god vana, glöm aldrig det.

Följ de kostråd som finns för dig med IBS! Ät lite och ofta, prioritera mellanmål och stressa inte när du äter. Tugga maten ordentligt och är i lugn och ro.

 

Ett bra kosttillskott för magen är Omega-3

Förstoppning, ont i magen och diarré är ofta ett första tecken på en obalans i tarmen, känner du dig ofta trött och som att du befinner dig i en dimma är det ytterligare symptom på att det kan finnas en inflammation i tarmen och genom dessa symptom varnar kroppen dig. Forskning visar att Omega-3-fettsyror är det bästa fettet för tarmfloran. Det är så effektivt att det rekommenderas till patienter med flera magsjukdomar som är värre än de vi behandlat i denna artikel. Däribland chrons sjukdom och ulcerös kolit. Eftersom tillskott av Omega-3 bevisligen minskar inflammationer i tarmen kan det vara ett bra tillskott för magen.

Läs mer om Omega-3