Behöver man GABA tillskott?

Gaba

GABA, eller gammaaminosmörsyra, är den viktigaste signalsubstansen med hämmande effekt i nervsystemet och det är något som finns naturligt i kroppen. Eftersom den motverkar att nervceller överstimuleras så kan den minska oro och ångest. En effekt GABA kan ha är alltså att man känner sig lugn och mindre stressad. En för låg nivå av signalsubstansen kan leda till sömnsvårigheter och ökad stress, vilket påverkar både den mentala hälsan och kroppens återhämtning negativt. Det har därför blivit populärt att använda GABA kosttillskott för bättre sömn, för förbättrad återhämtning efter träning och för att optimera den mentala hälsan.

Symptom på GABA brist och vad man kan göra åt det

Låga nivåer eller brist på GABA kan leda till att man upplever mer stress, oro och ångest, och man kan få problem med sömnen. Sömnlösa nätter kan i sin tur göra att man inte återhämtar sig ordentligt och att risken för depression ökar. Men vad kan en sådan brist på GABA bero på?

GABA balanseras i nervsystemet mot signalsubstansen Glutaminsyra, som också kallas Glutamat. Glutaminsyra är till skillnad från GABA stimulerande och främjar signalerna mellan nervceller. Det är viktigt att dessa två signalsubstanser är i balans för att man ska må bra. Kroppen har funktioner för att hålla den balansen, men vissa saker kan göra att man får brist på GABA. Ofta kan det handla om hur ens livsstil ser ut.

Saker som vilka vanor man har för kost, träning och sömn kan påverka nivåerna av signalsubstansen. Om man är glutenintolerant eller har diabetes så kan det också öka risken för låga nivåer av GABA. Men även tarmfloran har betydelse, eftersom bakterier i magen kan producera den här signalsubstansen. Därför kan magens status påverka balansen mellan signalsubstanserna, och att äta mat som innehåller vissa goda bakterier kan hjälpa mot brist på GABA. Exempel på sådan mat är yoghurt, kefir, surkål, miso (fermenterad sojapasta), tempeh och kimchi. Det kan också hjälpa att dricka te (särskilt grönt te), eftersom det innehåller L-Teanin som är en aminosyra som bidrar till GABA:s funktion. Men många väljer också att köpa GABA som kosttillskott för att undvika brist på signalsubstansen.

Hur påverkar GABA sömn?

Det är ingen nyhet att sömn är viktigt för hälsan. Att man får tillräcklig och kvalitativ sömn gör att man återhämtar sig väl och det ökar stresståligheten, förbättrar koncentrationen och minskar risken för depression. Eftersom signalsubstansen GABA har en lugnande effekt så gör den att man somnar lättare och den bidrar också generellt till en bättre sömn. Vice versa så kan sömnsvårigheter ha att göra med för låga nivåer av den. Därför påverkar det här även hur vi återhämtar oss. Tränar man hårt men sover dåligt så återhämtar sig kroppen inte som den ska. Och om kroppen inte får återhämtning så ökar risken för en rad andra sjukdomar och besvär. Det är en av anledningarna till varför det är så viktigt att man har goda vanor och att kroppen är i balans. Med andra ord har GABA betydelse för både den fysiska och mentala hälsan och för att man ska sova gott.

Är GABA + träning en bra kombination?

Det är särskilt populärt hos de som tränar mycket att ta GABA som kosttillskott eftersom det kan hjälpa kroppen att varva ner och återhämta sig efter ett hårt träningspass. Återhämtning har stor betydelse för att träningen ska ge resultat. Under återhämtningen reparerar kroppen musklerna och bygger upp dem. Så för att träningen ska bli effektiv och produktiv behöver man se till att kroppen får tillräckligt med kvalitativ sömn så att den kan återhämta sig ordentligt. Då orkar man betydligt mer och man känner sig inte så utmattad. Låga nivåer eller brist på GABA skulle kunna vara något som gör att du har svårt att sova och att du känner dig utmattad. Så för att hjälpa kroppen att få den efterlängtade sömnen och återhämtningen så kan ett alternativ vara att kombinera goda vanor med ett kosttillskott.

Fungerar GABA tillskott?

Det är vanligt att man tar GABA kosttillskott för att minska stress och ångestladdade tankar. En del tar det för att få bättre sömn eller för att förbättra återhämtningen. Om man har svårt att sova och ofta känner sig stressad eller utmattad så kan det vara ett tecken på en brist på signalsubstansen. Många upplever att det hjälper att ta ett tillskott, men det är viktigt att poängtera att det inte är kliniskt bevisat än hur mycket syntetiskt framställd GABA egentligen bidrar till det här. Det är inte heller fastställt hur mycket av det tillskott som intas som faktiskt når fram till nervsystemet. För få och för små studier har gjorts för att kunna säga något säkert. Så ännu är det oklart hur bra GABA tillskott egentligen fungerar.

Om du vill vara på den säkra sidan, så börja med att se till att du har bra kostvanor och att du får tillräckligt med motion och sömn. Som sagt så är det här viktiga nycklar till att ha bra GABA-nivåer och för att känna sig alert och känslomässigt stabil. Därför kan behovet av ett eventuellt kosttillskott minska om du redan lever sunt och balanserat. Andra saker som ett sådant tillskott verkar kunna hjälpa mot är högt blodtryck. Men det är osäkert om detta beror på tillskottet i sig eller om det är en indirekt effekt av att det bidrar till bättre sömn.

Finns det risker med GABA kosttillskott?

I och med att det inte finns tillräckligt med tillfredsställande studier på hur tillskott av GABA påverkar kroppen så är det svårt att säga exakt vilka risker eller biverkningar det skulle kunna finnas. Att man känner sig sömnig, får ont i huvudet och känner sig svag i musklerna är några av de biverkningar ett sådant tillskott verkar kunna ha för vissa som har tagit det. Bra att ha med sig i tankarna är också att alkohol och andra lugnande medel förstärker GABA:s lugnande effekt på nervsystemet, vilket skulle kunna bli farligt vid för höga doser. Om du tar läkemedel och är osäker på vad som kan hända om man kombinerar det så är det alltid bäst att kolla med din läkare först innan du börjar ta GABA tillskott. Det är särskilt farligt att kombinera GABA med blodtrycksmedicin, antidepressiva medel och neurologiska läkemedel.