Image

Hälsofördelar D-vitamin

D-vitamin som i folkmun ofta kallas solskensvitaminen produceras i kroppen när den utsätts för direkt solljus. Det kan även tas upp av tarmen när du äter mat eller kosttillskott. 

Enligt flera studier och rapporter har det visat sig att kronisk brist på D-vitamin kopplas samman med över 50 kända sjukdomar och åkommor. Det är därför viktigt att få i sig tillräckligt med D-vitamin som bland annat har dokumenterad effekt när det gäller skydd mot typ 1 diabetes, cancer, fetma och depression. 

25 hälsofördelar med D-vitamin

1, Ökad canceröverlevnad
2, Ökad psykisk och emotionell stabilitet
3, Antalet sjuka i Alzheimers och demens halveras
4, Färre problem med sköldkörteln
5, Minskar depression 
6, Minskar antalet självmord
7, Hudens förmåga att andas förbättras
8, Bidrar till lindrigare luftvägsinfektioner och därmed mindre antibiotikaanvändning 
9, Ökar stabilitet i nervsystem och bidrar till normal hjärtrytm
10, Ökat skydd mot influensa och förkylning
11, Bättre folkhälsa
12, Bidrar till en välfungerande lever och galla
13, Resulterar i färre fall av psykisk utvecklingsstörning, så som hyperaktivitet och autism. 
14, Minskad risk för skelettsjukdomen rakitisk. 
15, Risken att drabbas av benskörhet och urkalkat skelett minskar
16, Starkare immunförsvar
17, Färre fall av svår PMS
18, Minskad risk att drabbas av sjukdomar som MS och Parkinson 
19, Minskad risk för hjärtsjukdomar
20, Hjälper mot många hudproblem
21, Minskar problem med övervikt och fetma
22, Hälsosammare nyfödda och små barn
23, Bidrar till minskad trötthet och ökad energi
24, Färre fall av både typ 1 och 2 diabetes
25, Hälsosammare graviditet

D-vitamin, det nya influensavaccinet!

Enligt en studie genomförd av forskare på Queen Mary University of London visade det sig att D-vitamin är ett effektivare skydd mot influensa än influensavaccin. Studien visade att om 33 personer tog D-vitamin kosttillskott så undvek 1 av dessa att bli sjuk. 
Jämför man med resultatet av influensavaccin måste 40 personer ta det för att 1 av dessa skulle undvika att bli sjuk. 
Studien visade även att de som tog D-vitamin dagligen var de som uppvisade bäst resultat. 

Har jag D-vitaminbrist? 

Bor du i Sverige har du mycket troligt under vinterhalvåret brist på D-vitamin. Här listar vi några punkter som kan orsaka D-vitaminbrist.
Mörkare hudfärg och solskyddskrämer av olika slag reducerar kroppens förmåga att ta upp solens strålar (UVB) vilket behövs för att producera D-vitamin.
Visste du att solskyddskräm med solskyddsfaktor (SPF) 30 eller högre kan minska kroppens förmåga att producera D-vitamin med upp till 95%. För att kroppen ska kunna producera D-vitamin måste huden utsättas för direkt solljus och inte täckas av kläder eller liknande. 

Vi som bor i Norden eller i städer med hög luftförorening, arbetar under nattetid och spenderar mycket tid inomhus bör äta tillskott av D-vitamin för att undvika brist.

Symptom D-vitaminbrist 

  • Ont i rygg och ben
  • Nedstämdhet
  • Sår läker sämre
  • Träningsvärk
  • Trötthet
  • Du blir smittad och sjuk oftare
  • Håravfall

Kronisk D-vitaminbrist kan bland annat leda till:

  • Diabetes
  • Depression
  • Kornisk trötthet
  • Fetma
  • Fibromyalgi
  • Alzheimers 
  • D-vitaminbrist kan även bidra till utvecklingen av vissa cancerformer så som bröst- prostata och tarmcancer.