Vad är hälsokost? Allt om hälsomat och att optimera sin kost

hälsokost

Hälsokost, eller hälsomat, är saker vi äter och dricker som anses ha positiv effekt på vår hälsa. Exemplen är många, allt från mat och recept till kosttillskott och dieter. Eftersom hälsokost är en trend som bara verkar bli mer och mer populär finns det mycket information att ta del av på nätet. Dessutom är det brett begrepp som innefattar välmående både på insidan och utsidan.

Men vad är egentligen hälsokost? Och hur vet man att det man äter faktiskt har positiv effekt på hälsan? Här hittar du en genomgång av vad hälsokost innebär och hur man hittar rätt i djungeln av artiklar och produkter.

Vi tittar bl a på:

  • Ekologisk mat
  • Kosttillskott
  • Proteintillskott
  • Probiotika
  • Naturprodukter och naturläkemedel
  • Hälsopåverkan
  • Hälsokost och depression
  • Vilka produkter man ska välja

Goda matvanor och att må bättre

Under de senaste åren känns det som det bara pratas mer och mer om äta bra och träna. Självklart är det en positiv utveckling som förhoppningsvis gör att vi blir friskare och piggare.

Men varför har denna trend med hälsokost egentligen blivit så stark? Jo, framför allt verkar det som allt fler svenskar blivit både mer medvetna om sin hälsa, och samtidigt intresserade vad man kan göra i vardagen. Utbudet av vegetariska alternativ växer explosionsartat i livsmedelsbutikerna och författare tävlar i att skriva de bästa böckerna om hälsokost.

Och i grund och botten handlar det nog om att människor helt enkelt vill optimera sin hälsa och må bättre. Många av våra folksjukdomar, t ex hjärtinfarkter och stroke, är vällevnadssjukdomar som är kopplade till en bristfällig diet och en stillasittande livsstil. I takt med att allt fler blir intresserade av att må bra minskar troligen dessa sjukdomsfall i omfattning.

Att köpa hälsokost

Hälsokost kan betyda många olika saker. Olika typer av hälsosam mat är en. I sökandet efter att optimera sin hälsa kommer ofta hälsotillskott och kosttillskott in i bilden. Även naturläkemedel och naturprodukter är två saker som dyker upp.

En stor del av hälsotrendens utveckling är kopplade till information på nätet, och det är också där många köper sin hälsokost. Det finns mängder med aktörer med olika inriktning att välja på. Men alla företag inom hälsokost är inte lika bra, trots att produkterna och hemsidorna kan se snarlika ut.

Tänk på att göra ordentlig efterforskning så att du väljer rätt när du köper kosttillskott och annan hälsokost. Handla av en etablerad aktör, gärna med oberoende kvalitetsmärkningar.

Ekologisk och organisk mat

Ekologisk och organisk mat är det första många tänker på när de hör ordet hälsokost. Även mat som odlas i närområdet brukar räknas in. Bäst är att först reda ut begreppen – ekologisk och organisk mat är nämligen samma sak. Uttrycken härstammar från engelskans ”organic”.

Men är ekologisk mat verkligen så mycket bättre? Än så länge har forskning har inte bevisat att ekologisk mat är nyttigare, sett till näringsinnehållet. Däremot är avsaknaden av konstgjorda bekämpningsmedel en trolig hälsofördel.

Om inte annat är tillverkningen miljövänligare. Så du spar i alla fall på miljön när du köper ekologiskt. Dessutom är ekologisk mat bättre mot djuren och bönderna.

Kosttillskott – en vanligt typ av hälsokost

Kosttillskott är en av de vanligaste typerna av hälsokost. Ett kosttillskott är ett koncentrerat tillskott av näringsämnen, t ex vitaminer och mineraler. Produkterna klassas inte som läkemedel. Istället är det Livsmedelsverket som överser dem.

Reglerna kring kosttillskott handlar t ex om kvalitetskrav och volymbegränsningar. Vissa tillverkare av kosttillskott väljer även att lägga till extra kvalitetskrav vid produktionen, t ex att använda sig av läkemedelsföretag vid tillverkningen.

Några av vanligaste kosttillskotten att ta i Sverige är:

  • D-vitamin – ett vitamin vi riskerar att få brist på eftersom stora delar av intaget kommer från solens strålning. D-vitaminbrist kan leda till flera hälsoproblem, framför allt kopplade till skelettet
  • Omega-3 – en essentiell fettsyra med flera viktiga uppgifter i kroppen. Den finns främst i fet fisk, vilket gör att ganska många riskerar att få i sig för lite från maten
  • Magnesium – ett mineral med påverkan på trötthet och utmattning, skelettet och nervsystemet
  • Folsyra (folat) – ett B-vitamin som är mycket viktigt när man är gravid eller planerar att bli gravid. Livsmedelsverket rekommenderar ett folsyratillskott för dessa grupper
  • Järn – ett mineral som framför allt är viktigt för att bilda nytt blod. Järnbrist kan leda till blodbrist, med orkeslöshet, trötthet och koncentrationssvårigheter som följd
  • Kalcium – kalcium är ett mineral med stor påverkan på vårt skelett. Behovet ökar med åldern och upptaget är dessutom kopplat till hur mycket D-vitamin vi får i oss
  • Multivitamin – ett multivitamintillskott kombinerar olika vitaminer (och ibland även mineraler) i ett tillskott. Det är ett bekvämt alternativ, men ibland kan det inte vara helt optimerat efter olika grupper och individers behov

Vi i Sverige ligger ibland i riskzonen gällande intaget av flera av dessa, och därför det ganska vanligt att ta kosttillskott med vitaminer och mineraler.

Proteintillskott

Många som tränar tar kosttillskott med protein eller specifika aminosyror för att öka muskeltillväxten. Det finns även tillskott med t ex koffein och/eller snabba kolhydrater för att få energi för att prestera.

Dessa tillskott är oftast till enbart för att optimera träning, men det finns även de som tar protein för att undvika att få i sig för lite. Dock är protein ett ovanligt bristtillstånd i Sverige, även hos de som inte äter kött eller andra animaliska produkter. Men om man t ex är vegan och söker ett proteintillskott finns det många vegetabiliska alternativ med högt innehåll.

Probiotika – tarmbakterier som hälsokost

Probiotika är en annan typ av tillskott som blir allt mer populära. Dessa är mjölksyrabakterier med syfte att förbättra vår tarmflora. Sammansättningen av bakterier i tarmarna har visats vara viktig för en god hälsa.

I takt med att nya forskningsresultat kring ämnet framkommit har intresset för probiotika ökat. Och intresset handlar inte bara om tillskott. Även matlagning med positiv effekt på tarmfloran har blivit en stor nisch inom hälsomat.

Naturprodukter och naturläkemedel

När man talar om hälsokost kommer man även in på naturprodukter och naturläkemedel, några andra kategorier där det finns ett otroligt stort utbud att välja mellan. Här kan det vara bra att vara medveten om vilka krav som ställs på produkterna.

Kraven på naturläkemedel skiljer sig nämligen rejält från de som ställs på läkemedel. Exempelvis ställs det mycket höga krav på effekt och säkerhet när det gäller läkemedel. Men de krav som ställs på naturläkemedel är lägre, och klassificeringen kan istället för forskning baseras på t ex erfarenhet och långvarig tradition.

Det finns även många typer av naturprodukter som inte är naturläkemedel. Uttrycket naturprodukter kan vara snårigt, och på nätet finns det många olika produkter som ingår i kategorin.

Hur påverkar hälsokost oss?

Eftersom det finns så många typer av hälsokost undrar självklart många hur det påverkar oss, rent praktiskt. Och det är en bra fråga. Dessutom med många svar, eftersom det beror på vilken hälsomat vi väljer att äta. Men generellt kan man säga att några positiva effekter som hälsokost kan ha är:

  • Stärkt immunförsvar
  • Förbättrad muskeltillväxt
  • Bättre hår, hud och naglar
  • Att bli piggare och mer effektiv
  • Förbättra upptaget av näringsämnen

Hälsokost och depression

I denna artikel har vi främst tittat på de fysiska effekterna av hälsosam mat. Men det finns ju även en annan sida av hälsan; den psykiska. Och visst påverkas även den mentala hälsan vad vi äter. Viktiga signalsubstanser som dopamin och serotonin är kopplade till vår livsstil.

Detta gäller speciellt serotonin, som faktiskt bildas av aminosyran tryptofan som vi får i oss från maten. Även om det är inte så lätt som att bara äta livsmedel med större mängd tryptofan visar det på kopplingen mellan vår kost och olika viktiga substanser i kroppen.

Det har också forskats en del kring bristtillstånd och deras koppling till psykisk ohälsa. D-vitaminbrist har visat sig korrelera med depression och andra besvär. Även omega-3 och magnesium har misstänkts vara kopplade till depression. Men där behövs det mer forskning innan vi vet hela sambandet. Dock är det troligt att dessa näringsämnen har påverkan på vårt psykiska välmående.

Bästa hälsokost-valen

Men vilken hälsokost ska man välja för att må allra bäst? Detta är inte en lätt fråga att svara på. Tyvärr är hälsokost och ett välmående liv inte något som har en enkel, generell lösning. Alla har olika mål med att äta hälsosammare. Dessutom är vi alla olika. En kosthållning som får en människa att må bra kanske faktiskt inte alls passar en annan.

Det man däremot kan säga är att det som verkligen lönar sig är att välja rätt produkter inom hälsokost. Läs på om effekten av olika näringsämnen och titta på innehållsförteckningar. Var också kritisk mot företagen som erbjuder produkter. Som sagt så är det bra att välja etablerade aktörer med oberoende kvalitetsmärkningar.

Vitalplus – kosttillskott med omega-3 och D-vitamin

Söker du efter kosttillskott av hög kvalitet? Som dessutom tillgodoser behovet av näringsämnen vi i Sverige riskerar att få brist på? Vitalplus erbjuder två kosttillskott, ett med omega-3 och ett med D-vitamin.

Båda kosttillskotten tillverkas i Sverige av certifierade läkemedelsföretag. Det innebär att de krav som ställs är lika höga som vid produktion av läkemedel. Vårt omega-3-tillskott är även certifierat för hållbart fiske av MSC.

Läs mer om Omega-3 D vitamin läs mer