Krillolja – en bra källa till omega-3

krillolja

Krillolja är olja som utvinnas ur det lilla kräftdjuret krill. Oljan anses framför allt vara en mycket bra källa till den essentiella (livsnödvändiga) fettsyran omega-3. Det finns även andra näringsämnen i krillolja som är intressanta för vår hälsa.

Krillolja tas t ex för att hjälpa mot hjärt- och kärlsjukdomar och högt kolesterol. Dock finns det inte klara vetenskapliga bevis att oljan skulle hjälpa mot dessa besvär. Däremot är det tydligt att omega-3 är ett viktigt näringsämne som vi riskerar att få i oss för lite av.

Det finns förespråkare som anser att krillolja är bättre för hälsan än vanlig fiskolja. En aspekt är näringsinnehållet. En annan är att krill tros innehålla färre miljögifter än andra källor.

Men hur ska man tänka egentligen? Är det krillolja eller fiskolja som är bäst? Eller bör man istället välja ett vanligt omega-3-tillskott? Häng med så tittar vi på krillolja och andra liknande kosttillskott!

Om krill

Krill är små havslevande kräftdjur som är ungefär fem centimeter långa. De finns i alla hav, men är allra mest förekommande i västra Atlanten. Krill lever framför allt på växtplankton.

Arten är långt ned i näringskedjan som finns i haven och konsumeras i stora mängder av t ex valar, sälar och pingviner. Ordet ”krill” betyder till och med valföda på norska. På latin kallas krill för Euphausia Superba. I Sverige kan de ibland även kallas för lysräkor eller lyskräftor.

Vad innehåller krillolja?

Krillolja innehåller framför allt tre ämnen som anses ha goda hälsoeffekter:

  • Den livsnödvändiga fettsyran omega-3
  • Fosfolipider, en annan typ av fett
  • Antioxidanten astaxanthin

Omega-3

Omega-3 är en typ av essentiella (livsnödvändiga) fettsyror. De brukar kallas för ”marina fettsyror” eftersom de framför allt återfinns i livsmedel som kommer från havet. Även vegetabiliska källor finns, men de tas inte upp lika bra av kroppen.

Omega-3 har flera viktiga funktioner, t ex hjälper det till med att bygga upp och reparera celler och att reglera blodtrycket. Fettsyrorna har även en roll i njurarnas funktion och i att bygga upp ett starkt immunförsvar.

Omega-3-tillskott är ett av de mest förekommande kosttillskotten, och det är med god orsak. Ämnet är nämligen ett av de vi riskerar att få brist på. Det finns främst i fet fisk, något du kan behöva äta flera gånger i veckan för att komma upp i ett tillräckligt intag. Alla tycker inte om fet fisk. Dessutom kan vardagen vara så stressig att det blir svårt att alltid bibehålla en varierad och hälsosam kosthållning. Ett tillskott är ett komplement som kan vara en extra säkerhet.

De omega-3-former som bäst tas upp av kroppen kommer från djurriket och kallas för EPA och DHA. Det finns även vegetabilisk omega-3, ALA, som inte tas upp lika bra. Dessutom behöver omega-3-nivåerna i kroppen balanseras med omega-6, en annan essentiell fettsyra som är mycket lättare att få i sig genom kosten.

Fosfolipider

Fosfolipider är en grupp av fetter. Dessa är en av de vanligaste fetterna i människokroppen. Fosfolipider främsta uppgift är att bygga upp våra cellers membran, de tunna barriärer som skyddar deras innehåll.

Ett exempel på en fosfolipid är ämnet leticin, en typ av fett som bl a finns i våra celler och i äggulor. Leticin finns i rikliga mängder i krillolja, då ofta kallat ”marint leticin”. Ämnet är så populärt att det även finns som separata kosttillskott. Leticin anses framför allt ha positiv påverkan på vår hjärna och vår matsmältning.

Astaxanthin

Krillolja innehåller rikligt med astaxanthin, en antioxidant som bl a kan skydda celler och hjälpa immunförsvaret att fungera bra. Dess effekter saknar klara vetenskapliga bevis, men den tas som kosttillskott av en rad olika orsaker. Astaxanthin används också som en livsmedelstillsats (ofta färgmedel) vid produktion av t ex lax, krabbor, kyckling och ägg.

Krillolja eller fiskolja?

Både krillolja och fiskolja är bra källor till omega-3 och andra viktiga näringsämnen. Men vilken är egentligen bäst, och varför behöver man just olja och inte ett ”vanligt” kosttillskott?

Vi kan börja med att titta på de näringsmässiga skillnaderna. Båda är som sagt bra källor till omega-3 i form av EPA och DHA, men utöver det finns en del skillnader. Krillolja innehåller t ex fosolipider och astaxanthin som vi precis tittade på. Dessa finns inte i fiskolja. Fiskolja innehåller å andra sidan triglycerider (blodfetter) som inte finns i krillolja.

Det finns förespråkare för båda sidor, men forskningen har ännu inte tydligt visat att någon av tillskotten skulle vara bättre. Dessutom är inte alla tillskott som marknadsförs som krillolja eller fiskolja likadana. Av denna orsak är det viktigt att vara medveten om att mängden och kvaliteten på innehållet kan variera mellan olika kosttillskott.

Fiskolja kan av vissa uppfattas som allt annat än välsmakande. Det kan också leda till sura uppstötningar. Ett argument för krillolja är att den anses ha mindre eftersmak än fiskolja. Ett annat är att fosolipiderna kan göra att tillskottets näringsämnen lättare tas upp av kroppen.

Bör man köpa krillolja i flytande form eller kapslar?

En annan vanlig fråga om olika kosttillskott är om man borde välja ett i flytande form eller ta dem som kapslar. Åsikterna i detta ämne går isär, och forskningen har ännu inte kommit fram till något entydigt svar. I dagsläget är det framför allt en smaksak. Gällande krillolja, fiskolja och omega-3 kan kapslar vara ett sätt att undvika obehaglig fisksmak. De är dessutom lättare att svälja.

Att hitta bästa krillolja

Det finns en rad kosttillskott med krillolja på marknaden. Men bara för att det finns många innebär det inte att produkterna är lika bra. Mängden krillolja kan skilja sig åt, lika så kvaliteten, ursprunget och tillskottets miljövänlighet.

Titta noga på innehållsförteckningen så att du verkligen får det du letar efter. Precis som med andra typer av kosttillskott bör du köpa dina produkter från etablerade aktörer med oberoende kvalitets- och miljömärkningar.

Vitalplus – ett kosttillskott med omega-3

Krillolja är en av källorna till omega-3. Men om du föredrar kapslar och främst är ute efter omega-3 kan Vitalplus kosttillskott med den viktig fettsyran vara ett alternativ. Vitalplus omega-3-tillskott innehåller EPA och DHA, de former som lättast tas upp av kroppen.

Dessutom utförs produktionen i Sverige av certifierade läkemedelsbolag, vilket innebär att lika höga krav ställs som vid tillverkning av läkemedel. Vitalplus omega-3-tillskott är MSC-märkt – fisket har alltså gått till på ett miljövänligt och hållbart sätt.

Läs mer om Omega-3