Omega-3-biverkningar

Omega-3-biverkningar

Omega-3-biverkningar kan visa sig när man får i sig för stora mängder av fettsyran omega-3. Men hur mycket omega-3 är egentligen för mycket, och vad ska man tänka på för att få i sig rätt mängd? Här kan du lära dig allt om omega-3-biverkningar.

För att må bra bör man varken få i sig för mycket eller för lite av olika näringsämnen. Detta inkluderar essentiella (livsnödvändiga) fettsyror som omega-3 och omega-6. Många gånger är den varierade kosthållning som rekommenderas av Livsmedelsverket inte en helt lätt balansgång.

Vardagslivet är intensivt, och kosttillskott är ett sätt att vara säker på att man får i sig ordentliga mängder av olika näringsämnen. Men hur stora mängder omega-3 blir för mycket?

Hur kan omega-3-biverkningar visa sig?

Höga doser av omega-3 kan ge biverkningar. Omega-3-biverkningar har framför allt påvisats när man äter för stora mängder kosttillskott. Däremot har de inte hittats hos någon som fått i sig stora mängder genom kosten.

En effekt kan vara att kroppens egna fettproduktion rubbas av de stora mängderna tillsatt omega-3. Några andra biverkningar kan vara högt blodsocker, ökad blödningsbenägenhet, lågt blodtryck och diarré. Om man äter väldigt stora mängder fettrika livsmedel kan viktökning uppstå som en sidoeffekt av det ökade kaloriintaget.

Vissa omega-3-tillskott innehåller även vitamin A, ett vitamin som kan vara giftigt i stora mängder. Däremot har stora mängder omega-3 inte visat sig leda till någon form av förgiftning. Vid ett tillräckligt högt intag slutar dock de positiva hälsoeffekterna. Därför bör man hålla sig till den rekommenderade doseringen när man tar ett omega-3-tillskott eller någon annan typ av kosttillskott.

Det finns även tillskott med ren fiskolja på marknaden. Dessa kan leda till biverkningar i form av uppstötningar med fiskoljesmak. Denna typ av omega-3-biverkningar är dock lätta att undvika om man istället väljer kapslar som inte består av ren fiskolja.

Omega-3 och fiskolja

Kosttillskott med omega-3 baseras ofta på fiskolja, eftersom det är är en källa till EPA och DHA, de omega-3-typer som kroppen lättast kan ta upp. Däremot är inte mängden omega-3 och mängden fiskolja i tillskottet samma sak. Du bör alltså vara uppmärksam på hur mycket omega-3 du faktiskt får i dig från ditt tillskott.

Mängden, kvaliteten och källan kan variera mellan olika produkter. Därför bör du köpa kosttillskott från en etablerad aktör med höga kvalitetskrav. Dessutom är det viktigt att ta hänsyn till miljön vid tillverkning av omega-3 från fisk. Att välja en miljömärkt produkt är ett sätt att minimera miljöeffekten.

omega 3 paket  

Hur mycket omega-3 behöver man?

Livsmedelsverket har inte något rekommenderat dagligt intag (RDI) av omega-3. Däremot säger de att fleromättade fetter bör stå för högst tio procent av den energi man får i sig. Dock är omega-3 bara en av flera olika fleromättade fettsyror som kroppen behöver.

Exempelvis är omega-6 en annan essentiell fettsyra som ingår i intaget. Omega-3 och omega-6 påverkar varandra, vilket gör att det är viktigt att ha en bra balans mellan dem.

Balans mellan omega-3 och omega-6

Det faktum att omega-3 och omega-6 påverkar varandra gör det svårt att hitta rätt intag och undvika omega-3-biverkningar. Omega-6 är nämligen ganska lätt att få i sig, och det är ovanligt att människor i västvärlden har brist. Detta är dock inte fallet med omega-3, där man t ex rekommenderas att äta fet fisk flera gånger i veckan för att nå ett tillräckligt intag.

Eftersom de två fettsyrorna många gånger är i obalans kan man behöva justera den för att hamna rätt. Att få i sig förhållandevis mycket omega-6 är inte ovanligt. Då måste man på något sätt öka intaget av omega-3 för att få balans mellan fettsyrorna i kroppen. Ett kosttillskott kan vara ett sätt att göra detta.

Om man inte äter fet fisk? Kan man få omega-3-biverkningar ändå?

När man talar om att få i sig omega-3 handlar många av uppmaningarna om att flera gånger i veckan äta fet fisk, som t ex makrill, sill och lax. Vissa äter dock inte dessa livsmedel regelbundet, om ens alls. Då blir det svårt att få i sig tillräckligt mycket. Och du riskerar troligen inte omega-3-biverkningar.

Visst finns omega-3 även i andra saker vi äter, men då är det i markant mindre mängder. Ofta handlar det då också om vegetabilisk omega-3, så ALA (alfalinolensyra). ALA tas inte upp i kroppen i lika stor utsträckning som EPA och DHA, de så kallade marina fettsyrorna från fisk.

Vitalplus – ett kosttillskott med omega-3

Vitalplus är ett bra val om du letar efter ett kosttillskott med omega-3. Kosttillskottet innehåller EPA och DHA, de typer av omega-3 som lättast tas upp av kroppen.

Det tillverkas i Sverige av certifierade läkemedelsföretag. Alltså ställs lika höga krav som vid tillverkning av läkemedel. Dessutom är Vitalplus omega-3-tillskott MSC-märkt, vilket innebär att det fiskats på ett miljövänligt och hållbart sätt.

Läs mer om Omega-3