Vad är kosttillskott och vilka är bra att ta?

kosttillskott

Kosttillskott är ett sätt att få i sig mer näring, som t ex vitaminer och mineraler. Vissa grupper tar kosttillskott eftersom de av olika orsaker har svårt att få i sig vissa ämnen, medan andra tar dem för att försäkra sig om att få i sig all näring kroppen behöver.

Kosttillskott är ett komplement till den vanliga kosten och ska vara en koncentrerad näringskälla som kommer i uppmätta doser. Oavsett syfte och ämne finns det mycket att lära sig om olika tillskott. Här hittar du informationen om hur du kan tänka gällande olika tillskott, så att du hittar rätt produkter för din hälsa.

Kosttillskott finns i många olika former. Några av de vanligaste exemplen är:

  • Tabletter
  • Kapslar
  • Pulver
  • Vätskeampuller
  • Droppflaskor

Vilken form som är bäst för att kroppen ska ta upp näringen har länge debatterats. Än så länge finns inget definitivt svar om vad som faktiskt fungerar bäst.

Kosttillskott – ett komplement till kosten

Syftet med kosttillskott är inte att ersätta en bristfällig kosthållning. De är ett tillägg som hjälper till att uppnå näringsbehovet. Kosttillskott är inte ett alternativ, det är ett komplement. Man bör alltså fortfarande ha en varierad och hälsosam kost, trots att man tar tillskott.

”Räcker inte den vanliga maten?”, undrar då vissa. Många lever liv som kan vara stressiga eller där de tränar hårt. Vi i Sverige har ett nordligt geografiskt läge som gör oss extra utsatta för D-vitaminbrist. Dessutom står vi inför försämrade livsmedel, samtidigt som vi har en befolkning som lever allt längre.

Denna typ av omständigheter gör att det kan kännas bra att ta ett tillskott, t ex av vissa vitaminer och mineraler.

Hur regleras kosttillskott?

Kosttillskott regleras enligt livsmedelslagstiftningen. De räknas alltså som ett livsmedel och inte ett läkemedel. Det finns dessutom några extra föreskrifter gällande tillskott. Tillverkarna bär ansvaret för att produkterna är säkra och uppfyller de krav som ställs.

Livsmedelsverket reglerar vilka olika ämnen i vilken mängd som får ingå i kosttillskott. Produkter som inte uppfyller deras definition av ”kosttillskott” får inte kallas för kosttillskott. Man får t ex inte kalla måltidsersättningar, proteinbars och energidrycker för kosttillskott.

Vitamintillskott

Vitamintillskott, som t ex multivitamin eller tabletter med ett visst vitamin, är ett av de vanligaste kosttillskotten där ute. Det finns många varianter som innehåller olika mängder från olika källor. Nedan kan du lära dig mer om några av de vitaminer som är vanligast att ta som kosttillskott.

Multivitamin

Multivitamin är ett av de mest populära kosttillskotten. Multivitamintillskott innehåller en samling olika vitaminer (och ibland även mineraler). Det är framför allt ett bekvämt sätt att få i sig flera olika vitaminer på en gång och försäkra sig om ett bra näringsintag. Ett multivitamin har dock inte samma ”spets”, t ex för vissa målgrupper som veganer, gravida eller de som riskerar D-vitaminbrist.

D-vitamin

D-vitamin är ett vitamin som det pratas mycket om, speciellt i Sverige och andra nordliga länder. Stora delar av det vitamin D vi får i oss kommer från solens strålning. Kroppen kan lagra vitaminet under viss tid, men det är sällan det räcker under hela vintern.

Brist på D-vitamin är ett växande problem som kopplas till allt fler hälsoproblem. Eftersom D-vitamin hjälper kroppen att tillgodogöra sig den viktiga mineralen kalcium blir den viktig för att inte få problem med skelettet och tänderna.

Ett vitamin D-tillskott kan alltså både hjälpa till att fylla på D-vitaminförrådet och göra att man undviker kalciumbrist.

Vitamin B12

Vitamin B12 är ett vitamin som behövs för många saker i kroppen. Några av de viktigaste uppgifterna är att bilda blodkroppar, ämnesomsätta celler och hjälpa nervsystemet att fungera på ett bra sätt.

Veganer och vegetarianer är två grupper som kan behöva ett kosttillskott med vitamin B12. Veganer är speciellt utsatta, eftersom B12 främst finns i kött, mjölkprodukter och ägg. Berikade drycker av havre, soja och ris kan vara en möjlighet att ersätta behovet, men det är svårt att vara säker på att det räcker till. Förmågan att ta upp vitamin B12 minskar också med åldern.

Att ta ett vitamin B12-tillskott kan vara en god idé, speciellt om man tillhör en grupp som riskerar att få i sig för lite.

Folat (folsyra)

Folat är en B-vitamin som det framför allt talas om kring graviditet. När man tillsätter folat utifrån kallas det för folsyra. Livsmedelsverket rekommenderar att man börjar ta kosttillskott med folsyra om man är gravid eller planerar att bli gravid.

Orsaken att folsyra är så viktigt kring graviditeter är att det minskar risken för ryggmärgsbråck, en allvarlig komplikation som kan uppstå hos foster.

Mineraltillskott

En annan vanlig typ av tillskott är mineraltillskott. Det finns många mineraler som är viktiga för kroppen på olika sätt. Nedan kan du läsa mer om några av de mineraler som är det vanligast att man tar som extra kosttillskott.

Järn

Järn är en av de vanligaste näringsämnena att ha brist på i världen. Järnbrist leder ofta till blodbrist, eftersom järn krävs för att bilda röda blodkroppar. Blodbrist kan i sin tur leda till bl a trötthet, koncentrationssvårigheter, yrsel och hjärtklappning.

I Sverige får de flesta i sig tillräckligt med järn genom kosten. Dock finns det faktorer som kan leda till järnbrist. Kvinnor som menstruerar kan få brist på järn. Detsamma gäller om man har någon typ av inflammation, sår eller blödning.

Kalcium

Kalcium är en mineral som är viktig för att ha ett starkt skelett och starka tänder. Hög ålder, klimakteriet, kost, sjukdomar och läkemedel är några av faktorerna som kan leda till brist på kalcium.

Kroppen behöver dock tillräckligt med D-vitamin för att kunna tillgodogöra sig kalcium. Således kan personer med D-vitaminbrist också få problem med kalciumbrist. Det finns därför de som tar tillskott av kalcium eller både D-vitamin och kalcium för att försäkra sig om ett starkt skelett.

Magnesium

Magnesium har flera viktiga uppgifter i kroppen. Mineralen hjälper t ex oss att tillgodogöra oss närings från vår kost. Magnesium hjälper oss också att ha ett starkt skelett och bygga ett bra immunförsvar.

Brist på magnesium kan visa sig genom muskelsvaghet, darrningar och försämrade reflexer. Det kan även leda till neurologiska och psykiska besvär som migrän, trötthet och depression.

Andra typer av näring i kosttillskott

Utöver vitaminer och mineraler finns det även en rad andra kosttillskott med näringsämnen. Ett exempel är essentiella fettsyror som t ex omega-3 eller omega-6. Dessa är viktig för att kroppen ska må bra, samtidigt som det är ganska vanligt att äta för lite av dem.

Omega-3 och omega-6 är kraftigt kopplat till intaget av fisk och skaldjur. Om du inte äter t ex fet fisk kan det vara värt att fundera på ett kosttillskott med omega-3. Vegetarianer och veganer kan också behöva omega-3, eftersom de vegetabiliska källor till ämnet som finns ofta inte räcker till för att täcka behovet.

Övriga typer av tillskott

Det finns även tillskott med olika fibrer, örter och växtextrakt. I denna kategori kan det vara bra att vara kritisk mot kosttillskottets innehåll. Att det marknadsförs som naturligt behöver inte betyda att det är hälsosamt. En annan övrig typ av kosttillskott som finns på marknaden är priobiotika som syftar till att förbättra tarmfloran och därmed hjälpa kroppen att ta upp näringsämnen.

Kosttillskott vid träning

Många av de som tränar använder olika typer av tillskott som i tal kallas för kosttillskott. Det kan handla om kombinationer av proteiner, men även om vissa specifika aminosyror. Syftet med att ta dessa tillskott är oftast att bygga mer muskler och få större effekt av sin träning.

Så kallad “pre-workout” är även vanligt. Då handlar det ofta om uppiggande energitillskott med t ex kolhydrater och koffein för att prestera mer explosivt.

Många av dessa tillskott som tas vid träning räknas dock inte som kosttillskott enligt Livsmedelsverkets definition. Orsaken är att de främst innehåller energi, och inte de näringsämnen som räknas in i definitionen av kosttillskott.

Kosttillskott för hud, hår och naglar

Det finns även många kosmetiska tillskott som marknadsförs som en förbättring av t ex hud, hår och naglar. Vissa produkter är på fokuserade på finare hår eller hud, medan andra kan vara riktade mot akne eller andra hudbesvär. Det finns enorma mängder produkter från olika källor i denna kategori.

Några av de vitaminer och mineraler som brukar ingå i kosttillskott för hud, hår eller naglar är pantotensyra (vitamin B5), selen, zink, betakaroten (en del av A-vitamin), biotin (vitamin B7) och koppar. Värt att tänka på att är att vitaminer och mineraler från kosmetiska tillskott kan ha andra effekter i kroppen utöver de som de marknadsförts för.

Vilka kosttillskott ska man ta?

Vilka kosttillskott som är bra att ta beror mycket på vem man är. Ålder, kost, sjukdomar och livsstil är några av sakerna som spelar in. Det är också viktigt att tänka på att olika tillskott skiljer sig åt. Mängden av t ex vitaminer och mineraler kan variera mellan liknande produkter. Dessutom kan ämnena komma från olika källor.

Långt ifrån alla kosttillskott vad de lovar gällande hälsoeffekt och exakt innehållsmängd. Man bör köpa sina tillskott från en etablerad och pålitlig aktör med tydliga kvalitetskontroller.

Hur länge bör man ta kosttillskott?

Förändringar i näring och kost är, likt många andra livsstilsförändringar, något som kan tid att få effekt. När man tar ett kosttillskott bör man alltså göra det på längre sikt. Positiva hälsoförändringar händer främst vid ett långvarigt och regelbundet intag. Försök att göra in taget av tillskottet till en del av din dagliga rutin.

Vilka kosttillskott ska man inte blanda?

När man tar flera olika kosttillskott kan det bli rörigt att hålla koll på vilka ämnen man får i sig. Det finns risk att man kan råka överdosera av något ämne och få motverkad hälsoeffekt. Av denna orsak kan det vara bättre att ta ett kosttillskott som enbart innehåller en vitamin eller mineral, snarare än ett multivitamintillskott som innehåller flera olika ämnen på en gång.

Läkemedel och kosttillskott

Det är också bra att tänka på de läkemedel man tar. Vissa läkemedel går inte bra att blanda med vissa kosttillskott. Effekten från tillskott och läkemedel kan t ex motverka varandra eller leda till överdosering. Därför bör man rådfråga sin läkare innan man börjar ta ett kosttillskott samtidigt som mediciner.

Kosttillskott och barn

Vissa undrar om barn bör eller kan ta kosttillskott. Barn kan inte ta vilka kosttillskott som helst, men det finns produkter som är utformade efter barns behov. De kan också se lite roligare ut eller ha smaker som barn tycker om. Barn brukar faktiskt få tillskott av vissa ämnen av sjukvården. Det vanligaste exemplet är att barn under 2 år brukar få ett tillskott av D-vitamin.

Vitalplus – ett pålitligt kosttillskott

Om du letar efter ett kosttillskott som du kan lita på är Vitalplus är ett bra alternativ. Våra kosttillskott tillverkas av certifierade läkemedelsbolag. Det innebär att de genomgår samma höga produktionskrav som läkemedel.

D-vitamin

D-vitamin är ett av de vanligaste vitaminerna att få brist på i Sverige. Vitalplus kosttillskott med D-vitamin är ett sätt att få i sig en extra dos och klara sig igenom de långa, mörka vintrarna. Alla kosttillskott med D-vitamin är inte lika bra, men när du väljer Vitalplus får du ett kvalitetssäkrat tillskott med bästa möjliga innehåll.

Omega-3

Omega-3 är en fettsyra som gör flera viktiga saker i kroppen. Hjärtat, hjärnan, synen och immunförsvaret är några delar av kroppen som påverkas av omega-3. Brist förekommer, speciellt hos de som inte äter fet fisk regelbundet. Vitalplus kosttillskott med omega-3 är av världsledande kvalitet och samtidigt miljöcertifierat från organisationen MSC.

D vitamin läs mer    Läs mer om Omega-3