Fria radikaler – hur påverkar de kroppen egentligen?

fria radikaler

Fria radikaler är en typ av molekyler som finns i våra kroppar. De är instabila och kan orsaka skador i vår kropp när de reagerar på andra ämnen. Dock är de inte skadliga i sig, snarare handlar det om att ha rätt balans mellan fria radikaler och antioxidanter i kroppen.

Det finns många åsikter om dessa ämnen och vad du ska göra för att må bra. Här tittar vi på vad forskningen och de studier som finns avslöjar om fria radikaler och antioxidanter. Dessutom undersöker vi hur de fungerar, och vad du själv kan göra för att reglerna nivåerna av dessa ämnen.

Fria radikaler och antioxidanter

Fria radikaler är något det framför allt pratas om i samband med antioxidanter. Antioxidanter är nämligen det ämne som kan sätta stopp för radikalerna. Tidigare var åsikterna om detta mycket ensidiga; antioxidanter var bra och fria radikaler var dåliga. Idag har det i allt större utsträckning visat sig att det är en balans som gör att kroppen mår bra.

Rent biologiskt handlar det om att de fria radikalerna saknar en elektron i sina yttre skal. För att åtgärda detta hittar de andra molekyler i kroppen som de kan stjäla elektroner av, och i sin tur skapar det ytterligare instabilitet när det påverkar andra celler. Men fria radikaler är inte bara av ondo, t ex bekämpar vissa av dem bakterier och virus om tagit sig in i kroppen. Alltså är de gamla åsikterna om att alla fria radikaler skulle vara skadliga ett förlegat sätt att se på det.

Hursomhelst är det på många sätt en inre kamp som pågår mellan oxiderande och antioxiderande ämnen i kroppen – och du har möjlighet att påverka den genom att äta vissa ämnen. Det finns nämligen vitaminer, mineraler och andra ämnen som är antioxidanter. Genom att äta dem i rekommenderade mängder kan du motverka fria radikaler och bidra till en god balans. Dessutom är många ämnen med antioxidanter nyttiga i övrigt.

Några exempel på kraftfulla antioxidanter är:

  • C-vitamin
  • E-vitamin
  • Karotenoider, en typ av färgämne
  • Riboflavin (vitamin B2)
  • Selen

Generellt kan man säga att grönsaker, frukt och bär är bra källor till antioxidanter. Ett intressant knep för att veta vad som innehåller ämnena är färgen; de allra flesta antioxiderande livsmedlen har skarpa färger, t ex jordgubbar och blåbär.

Oxidativ stress

När antioxidanter inte klarar av att oskadliggöra fria radikaler uppstår det som kallas för oxidativ stress. Då sker en kemisk reaktion som kan orsaka skada på celler i kroppen. Frisättningen sker bl a när vi andas och omsätter det syre som hamnar i vårt blod. Det är alltså en bieffekt av en livsnödvändig funktion, vilket gör att det inte går att leva utan att kroppen skapar fria radikaler.

Några saker som kan öka utsättningen av fria radikaler är:

  • Stress
  • Hård fysisk ansträngning
  • Rökning
  • Hög ålder
  • Bristande kosthållning

Även om forskningen ännu inte klarlagt mekanismerna finns det bevis för att oxidativ stress t ex påverkar utvecklingen av cancer, hjärt-kärlsjukdomar och inflammatoriska sjukdomar. Som sagt är det dock obalans och höga mängder som skapar problem, snarare än att fria radikaler och oxidativ stress i sig skulle vara boven.

Hur påverkar fria radikaler vår hud?

Fria radikaler och den oxidativa stress de orsakar kan skada vår hud. Orsaken är bl a att de celler som ger huden sin struktur kan skadas av hög oxidativ stress. De ämnen som ger huden elasticitet och lenhet minskar förvisso i kroppen naturligt när vi åldras, men de fria radikalerna kan bidra till att det händer i förtid. Nyckeln till att få huden att må så bra som möjligt är återigen rätt balans mellan antioxidanter och fria radikaler.

Fria radikaler och träning

Som sagt frisätts fria radikaler vid hård fysisk ansträngning. Därför diskuteras det om de som tränar hårt behöver äta mer antioxidanter. Förutom diskussionen om frisättningen av fria radikaler finns teorier om att kraftig svettning skulle göra att du förlorar näringsämnen.

Men det finns ganska litet vetenskapligt underlag för att du bör äta mängder av antioxidanter och andra ämnen bara för att träningen frisätter fria radikaler eller svettas ut näring. Däremot finns det helt andra argument för att göra det, t ex din hälsa som helhet. En balanserad och hälsosam kost gör att din kropp fungerar optimalt, vilket blir extra viktigt om du vill ha energi att prestera och träna hårt.

Och detta är också ett bra helhetssätt att se på fria radikaler och antioxidanter i din kost – variation och stora mängder frukt, grönt och bär skapar goda möjligheter att må bra och undvika sjukdomar.