Omega 3 + gravid = Bra

Omega 3 gravid

Omega 3 + gravid? Bär du på ett litet liv i din mage? Grattis! Att vara gravid är speciellt, och alla kvinnor upplever sina graviditeter på olika sätt. Någon känner sig mer energisk och levande än någonsin tidigare, medan någon annan mår dåligt och bara längtar tills de nio månaderna har passerat. För dig som är gravid för första gången, kan vi tänka oss att det är extra många känslor och tankar som far runt i huvudet. Inte sällan får den gravida kvinnan råd och tips från kända och okända, om hur hon bör äta, leva och bete sig i största allmänhet. Kanske har du fått råd angående vilka livsmedel du ska undvika, och vad du behöver få i dig extra mycket av? Vi vill så klart inte vara sämre, utan vill också skicka med dig ett råd på vägen, nämligen att dra nytta av den lyckosamma effekten som uppstår av ekvationen omega 3 + gravid.

Men först och främst vill vi berätta lite mer om vad omega 3 är, varför vi behöver det och vad vi kan göra för att få i oss tillräckligt av det.

Vad är omega 3?

Omega 3 hör till den grupp av fetter som kallas essentiella fetter. Det som är utmärkande för dem, är att kroppen behöver dem för att upprätthålla viktiga funktioner, men vi kan inte själva producera dem. Vi behöver med andra ord se till att få i oss det ”utifrån” – antingen via maten, eller i form av ett kosttillskott.

Omega 3 kan i sin tur delas upp i tre essentiella fettsyror eller huvudtyper; ALA (alfa-linolensyra), EPA (eikosapentaensyra) och DHA (dokosahexaensyra), varav de två sistnämnda är särskilt välgörande för oss.

Varför behöver vi essentiella fettsyror?

Omega 3 essentiella fettsyror har en rad olika funktioner i kroppen. Några av dess främsta uppgifter är att assistera kroppen i sitt arbete med att bygga och reparera celler. Det har även en betydande roll när det handlar om regleringen av blodtrycket, njurarnas funktion och för att stärka vårt immunförsvar. Omega 3 minskar också blodets levringsförmåga, vilket gör att det får en stor betydelse för att hindra uppkomsten av blodproppar, samt har inflammationshämmande egenskaper.

Då omega 3-brist lätt kan misstas för andra åkommor, kan det vara svårt att upptäcka. Nedstämdhet och extrem trötthet är vanliga symptom.

Var finns omega 3?

Som vi tidigare nämnt, består omega 3 av tre huvudsakliga fettsyror; ALA, EHA och DPA. Den förstnämnda hittar du framförallt i valnötter och sojaolja, medan EPA och DHA – som kallas marina fettsyror – finns i fet fisk och vissa typer av alger.

Dagsbehovet hos en vuxen person är ca 2,5-4 gram omega 3. Detta kan man uppnå genom att äta fisk och skaldjur 2-3 gånger i veckan, och man bör då företrädesvis satsa på fet fisk så som lax, makrill och sardiner. Om du vet med dig att din normala diet inte ser ut så här, kan det finnas anledning att överväga ett kompletterande kosttillskott.

Omega 3 + gravid

Som vi nämnde inledningsvis, finns det all anledning att du som är gravid ska se till att få i dig tillräckligt med omega 3. Det har nämligen visat sig att omega 3 är nödvändigt för att fostret ska växa och utvecklas normalt. Framförallt DHA har en betydande roll för utvecklingen av hjärnan och synen hos fostret.

Men inte nog med det. Flera studier har även påvisat att omega 3 har en positiv effekt vad gäller att skydda fostret från framtida besvär med allergier och eksem. Vid en studie testade man att ge tillskott med EPA och DHA till 145 gravida kvinnor. Resultaten jämfördes sedan med en kontrollgrupp som fått placebo (sockerpiller) istället för tillskott. Barnen vars mödrar hade fått omega 3 under graviditeten hade efter födseln betydligt mindre besvär med eksem, och så småningom matallergier, jämfört med barnen till de kvinnor som fått placebo.

Kosttillskott – vad ska jag välja?

Om du som är gravid anar att du inte får i dig tillräckligt med omega 3 genom maten du äter, kan det vara värt att komplettera med ett tillskott. Marknaden erbjuder ett stort antal alternativ, och det kan vara svårt att veta vad man ska leta efter. Ska det vara flytande eller i kapselform? Baserat på fiskolja eller på alger? Och så vidare.

Vi skulle rekommendera dig att välja ett tillskott som har ett högt innehåll av EPA och DHA, eftersom det är just dessa fettsyror som är särskilt gynnsamma för ditt barns utveckling, så ett tips är att titta på innehållet när du jämför olika tillskott.

Vi vill även slå ett slag för MSC-märkta tillskott. Att en omega 3 är MSC-märkt, innebär att oljan som den baseras på är utvunnen är vildfångad fisk som har fiskats med hänsyn till miljön. Många gravida kvinnor brukar tänka lite extra på var maten de äter kommer ifrån, så varför inte även när det gäller kosttillskott?

Våra omega 3-kapslar tillverkas under samma förhållanden som läkemedel. Dessutom analyseras varje produktion, för att vi ska kunna garantera bästa möjliga omega 3-kvalitet. Naturligtvis är våra kapslar MSC-märkta.